بلاگ

یکشنبه, 27 خرداد 1397 15:11

معرفی ارز Monero

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
(زمان خواندن: 3 - 5 دقیقه)

در این مطلب توضیحاتی درباره ی ارز Monero داده خواهد شد. در ادامه ی مطلب درباره ی امن نگه داشتن تراکنش توسط مونرو، کاربران مونرو، کیف پول ارز مونرو و کاربران این ارز توضیحاتی داده می شود. 

مونرو (Monero) با علامت اختصاصی (XMR) یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده است که تاکید زیادی بر حفظ امنیت و ناشناس ماندن دارد. کلمه مونرو از واژه‌ای در زبان اسپرانتو به معنای «سکه» آمده است. این ارز دیجیتال در آوریل ۲۰۱۴ عرضه شد. هدف از طراحی مونرو، ایجاد یک ارز دیجیتال بود که بتواند هویت فرستنده و گیرنده را با بهره‌گیری از فناوری بلاک چین مخفی و ناشناس حفظ کند.

مونرو چطور تراکنش‌ها را امن نگه می‌دارد؟

مونرو نیز همانند بیت کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال از بلاک چین استفاده می‌کند. با این وجود، مونرو سه فناوری امنیتی دیگر را نیز در خود دارد که سبب می‌شود تراکنش‌ها محرمانه بمانند. این فناوری‌ها به ترتیب امضاهای حلقوی (Ring Signature)، نشانی‌های پنهانی (Stealth Addresses) و نیز تراکنش‌های محرمانه حلقوی (RingCT) نام دارند. این فناوری‌ها بسیار پیچیده هستند. اما اگر به زبان ساده بخواهیم به بررسی آنها بپردازیم:

امضاهای حلقوی موجب پنهان شدن مشخصات فرستنده پول می‌شود. در واقع هر تراکنش در میان گروهی از تراکنش‌های دیگر قرار می‌گیرد که همگی یکسان به نظر می‌رسند. کاربر در هنگام مشاهده اطلاعات موجود در بلاک چین نمی‌تواند منبع ارسال پول (مشخصات فرستنده) را بیابد.

 

نشانی‌های پنهانی موجب مخفی ماندن گیرنده پول می‌شود. فرستنده در هر تراکنش یک نشانی یک‌بار مصرف تصادفی ویژه گیرنده را ایجاد می‌کند. با وجود اینکه همه می‌توانند این نشانی (که کلید عمومی نامیده می‌شود) و نشانی واقعی گیرنده (کلید عمومی گیرنده) را مشاهده کنند، امکان مرتبط دانستن این نشانی‌ها به کاربری مشخص وجود ندارد.

تراکنش‌های محرمانه حلقوی نیز میزان پول انتقال یافته را مخفی نگه می‌دارد. این فناوری یکی از جدیدترین قابلیت‌های امنیتی مونرو است. این قابلیت در ژانویه سال ۲۰۱۷ برای به‌روزرسانی شیوه پیشین مخفی نگه‌ داشتن میزان پول انتقال یافته به کار گرفته شد. وقتی یک تراکنش در شبکه مونرو انجام می‌شود، فرستنده باید کل کیف پول خود را وارد کرده و سپس دو خروجی برای آن تعیین کند. به این صورت که ابتدا مقدار پول مورد نظر برای انتقال و بقیه مبلغی که باید به کیف پول بازگردد تعیین می‌شود.

تراکنش به این صورت تایید می‌شود که مجموع ورودی برابر با مجموع خروجی است و هیچ سکه جدیدی از این تراکنش ایجاد نمی‌شود. با این وجود، میزان دقیق مبلغ انتقال یافته مشخص نمی‌شود. رمزنگاری صورت گرفته از سمت فرستنده پول به گونه‌ای است که فقط رایانه‌های موجود در شبکه که برای تایید اعتبار تراکنش به کار می‌روند می‌توانند مقدار آن را بدانند و در عین حال، این مقدار از چشم سایر کاربران مخفی می‌ماند. همچنین مراحل امنیتی دیگری نیز در این فناوری وجود دارد که جلوی وارد شدن مقادیری کمتر از صفر از سوی کاربر فرستنده را می‌گیرد.

کاربران مونرو

آیا مونرو می‌تواند در کنار سایر ارزهای دیجیتال دیگر دوام آورد. برخی از کارشناسان بر این باورند که افراد فعال در زمینه وب تاریک (Dark Web) اکثریت کاربران مونرو را تشکیل می‌دهند. سیلک‌رود (SilkRoad) به کاربران وب تاریک امکان استفاده از بیت کوین برای تراکنش‌های ناشناس را می‌دهد. به همین دلیل است که شاید برخی افراد، ارزهای رمزنگاری شده را به فعالیت‌های غیرقانونی ربط دهند.

با این وجود، مونرو می‌تواند جنبه دیگری نیز داشته باشد. اگر ارزهای رمزنگاری شده به طور گسترده در میان فعالان اقتصادی و کسب‌وکارها به کار گرفته شود، هیچ کسی دوست نخواهد داشت دیگران از میزان پولی که خرج می‌کنند و میزان موجودی کنونی‌اش آگاه شوند. همه دوست دارند اطلاعات مالی‌شان محرمانه بماند. این بدان معنا نیست که همه در فعالیت‌های غیرقانونی مشارکت دارند، بلکه شاید علاقه‌ای به دخالت دیگران در امور مالی خود ندارند.

کیف پول برای مونرو

برای ذخیره بیت کوین به منظور خرید و فروش می‌توانید از کیف پول آنلاین «مای‌مونرو» (MyMonero) استفاده کنید. با این وجود، توصیه می‌شود از این کیف پول برای ذخیره مقادیر بالای مونرو استفاده نکنید. در صورتی که مقدار زیادی مونرو دارید، بهتر است از کیف پول سرد نظیر «مونروادرس» (MoneroAddress) یا شیوه‌های مشابه دیگر استفاده کنید.

خرید و فروش مونرو با بیت کوین

وب‌سایت XMR.to به کاهش شکاف بین بیت کوین و مونرو کمک کرده است. این سامانه به همه کاربرانی که مونرو دارند کمک می‌کند مبلغی را به صورت بیت کوین به حسابی مشخص ارسال کنند. این وبسایت همانند یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال عمل می‌کند. این سامانه به افزایش ارزش مونرو کمک کرده است.

استخراج (ماینینگ) مونرو

مونرو نیز همانند هر ارز دیجیتال دیگر نیاز به استخراج (ماینینگ) دارد. 

 
آخرین ویرایش در یکشنبه, 27 بهمن 1398 10:24
محتوای بیشتر در این بخش: « معرفی ارز Binance Coin معرفی ارز Dash »

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

درباره پاسارگاد پیمنت

هدف ما در این کارگروه آسان سازی خدمات ارزی در بستری مطمئن می باشد و به همین جهت دو تیم ایران و اتریش شرکت دانش بنیان پاسارگاد دست به دست هم داده و خدمات مالی و اعتباری را برای شما همراهان عزیز به ارمغان آورده اند

شبکه های اجتماعی ما

Search

Ahmad Ahmad  /  Support با کارشناسان ما در واتساپ گفتگو کنید