چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 29 خرداد 1397 13:44

معرفی ارز Zcash

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
(زمان خواندن: 2 - 3 دقیقه)

در این مطلب توضیحات به خصوصی درباره ی ارز Zcash داده خواهد شد.

زی کش (با نماد ZEC) یک آلت کوین یا همان ارز رمزگذاری شده مشابه بیت کوین است. زی کش یک ارزرمزنگاری شده متن باز و غیرمتمرکز است که امیدهای زیادی را برای کاربران خود ایجاد کرده است. بنیانگذاران این ارز دیجیتال می‌گویند: «اگر بیت کوین همانند http باشد، زی کش همانند https‌ است.» زی کش ضمن حفظ حریم خصوصی کاربر، شفافیت تراکنش‌ها را نیز تا حدی در نظر گرفته است. زی کش (درست همانند https) ادعا می‌کند که امنیت بیشتری را در تراکنش‌ها داشته و حریم خصوصی کاربر را بهتر حفظ می‌کند. در واقع با وجود اینکه همه تراکنش‌ها بر روی بلاک چین ذخیره می‌شود، داده‌هایی نظیر اطلاعات فرستنده،‌ گیرنده و نیز میزان پول انتقال یافته محرمانه می‌ماند.

زوکو ویلکاکس (Zooko Wilcox) که بنیانگذار و مدیرعامل زی کش است می‌گوید: «زی کش یک بلاک چین و ارز رمزگذاری شده جدید است که امکان تراکنش‌‌ها محرمانه (و در کل، تبادل داده‌ها به شکل محرمانه) را در بلاک چین عمومی فراهم می‌سازد. این ارز دیجیتال به کسب‌وکارها، مشتریان و نیز نرم‌افزارهای جدید این امکان را می‌دهد که در حین استفاده از یک بلاک چین جهانی، داده‌هایی که مایلند از دید دیگران مخفی بماند را محرمانه نگه دارند.»
زی کش (Zcash) از مزیت‌هایی در زمینه محرمانگی داده‌ها نسبت به بیت کوین برخوردار است.

زی کش گزینه «تراکنش محافظت شده» (shielded transaction) را به کاربران خود می‌دهد و به این ترتیب محتوای تبادل شده با یک شیوه رمزگذاری پیشرفته به نام «ساخت گواه اثبات بدون دانش» (zero-knowledge proof construction) که zk-SNARK نیز نامیده می‌شود و توسط تیم زی کس توسعه یافته محرمانه بماند. این شیوه رمزگذاری امکان تعیین اعتبار تراکنش‌ها و اطمینان از موجودی درست در فتر کل را فراهم می‌سازد (یعنی درست همانند شیوه به کار رفته در بیت کوین و سایر ارزهای رمزگذاری شده) و د رعین حال، یک قابلیت دیگر را نیز در خودش دارد و آن هم اینکه اطلاعات کاربران و مقدار پول انتقال یافته) را نیز محرمانه نگه می‌دارد. در واقع زی کش یک لایه امنیتی اضافه نسبت به بیت کوین دارد.

مقدار کل بیت کوین قابل استخراج نیز همانند بیت کوین، ۲۱ میلیون واحد است. در زمان نگارش این متن، حدود ۳ میلیون و ۱۸۰هزار زی کش استخراج شده است.

 
آخرین ویرایش در یکشنبه, 27 بهمن 1398 10:05
مدیریت

آخرین‌ها از مدیریت

موارد مرتبط