بلاگ

شنبه, 06 مهر 1398 05:10

بیت کوین کش

این مورد را ارزیابی کنید
(25 رای‌ها)
(زمان خواندن: 5 - 10 دقیقه)

بدون شک، “بیت کوین” یکی از نوآوری‌های باورنکردنی است که در سال‌های نه چندان دور پدید آمده است. با این حال، بیت کوین هم تحت انتقادات بسیاری برای مسائل مربوط به مقیاس‌پذیری است قرار گرفته است. همین نقدها باعث به وجود آمدن بحث‌های بسیاری از مناظر مختلف سیاسی تا اقتصادی و … شده است. در نهایت، در یکم آگوست ۲۰۱۷، بیت کوین با یک “هارد فورک” مواجه شد و بیت کوین کش شکل اجرایی گرفت. ما نمی‌خواهیم به شما بگوییم که یک طرف درست و یک طرف اشتباه عمل کرده است، این نظر به خود شما بستگی دارد.
چگونه تراکنش‌های بیت کوین انجام می‌شوند؟

همان‌گونه که می‌دانید، بیت کوین توسط یک مرد، زن، یا گروه ناشناخته با مستعار “ساتوشی ناکاموتو” به وجود آمده است. بیت کوین ارائه شده، یک سیستم ارزشیابی دیجیتالی غیرمتمرکز بود. کل عملکرد سیستم بیت کوین به پشتوانه کار گروهی از افراد که به نام “استخراج‌کنندگان” شناخته می‌شوند، انجام می‌شود.
استخراج‌کنندگان چه می کنند؟

دو فعالیت بزرگی که استخراج‌کنندگان انجام می‌دهند، عبارتند از:

استخراج بلوک اضافه کردن تراکنش‌ها به بلوک



بیت کوین کش


استخراج‌ بلوک



تمام استخراج‌کنندگان از قدرت محاسباتی خود برای جستجوی بلوک‌های جدید برای اضافه کردن به بلاک چین استفاده می‌کنند. در این فرایند با پیروی از پروتکل “اثبات کار” و هنگامی که یک بلوک جدید استخراج (کشف) می‌شود، استخراج‌کنندگان مسئول این کشف، پاداش دریافت می‌کنند. در حال حاضر این میزان ۱۲٫۵ بیت کوین است. پس از هر ۲۱۰،۰۰۰ بلوک، مقدار پاداش به نصف کاهش می‌یابد. با این وجود، این تنها انگیزه برای استخراج‌کنندگان نیست.
اضافه کردن تراکنش به بلوک

هنگامی که گروهی از استخراج‌کنندگان بلوکی ایجاد کردند، به صورت موقت آن بلوک را در اختیار دارند و ثبت تراکنش‌ها را انجام می‌دهند. فرض کنید شما بخواهید ۱ بیت کوین برای دوست خوشبختتان بفرستید. این بیت کوین به صورت فیزیکی منتقل نمی‌شود. استخراج‌کنندگان باید این تراکنش را به بلاک چین اضافه کنند و تنها پس از این عمل، تراکنش کامل شده است. به منظور اضافه کردن این تراکنش‌ها به بلوک بلاک چین، استخراج‌کنندگان هزینه‌ای دریافت می‌کنند. اگر می خواهید تراکنش خود را به سرعت به بلاک چین اضافه کنید، می‌توانید هزینه‌ی بالاتری برای “قطع خط” به استخراج‌کنندگان پرداخت کنید.

برای یک تراکنش معتبر باید آن را به یک بلوک در بلاک چین اضافه کنید. با این حال، در همین هنگام، مشکلی رخ می‌دهد: یک بلوک در بلاک چین دارای محدودیت اندازه ۱ مگابایت است. پیش از این، این محدودیت قابل کنترل بود، اما با گذر زمان و شلوغ‌تر شدن شبکه، اتفاقاتی افتاد که باعث شد این محدودیت به مشکل بزرگ بیت کوین معروف شود!
مسئله مقیاس پذیری بیت کوین

بله، با محبوبیت بیت کوین، مجموعه تراکنش‌ها به مشکل تبدیل شد.

در این نمودار می‌توانید تعداد تراکنش‌های انجام شده در هر ماه را ببینید:

همان‌گونه که می‌بینید، تعداد تراکنش‌ها به صورت مداوم افزایش می‌یابد و با محدودیت اندازه فعلی ۱ مگابایت، تنها می‌توان ۴٫۴ تراکنش را در هر ثانیه انجام داد. هنگامی که بیت کوین برای اولین بار ایجاد شد، توسعه‌دهندگان آن، محدودیت اندازه ۱ مگابایت را طراحی نمودند. آن‌ها می‌خواستند تراکنش‌های “اسپم” را کاهش دهند، زیرا این تراکنش‌ها بر روی شبکه بیت کوین باعث اختلال خواهد شد.

با این حال، با افزایش تعداد تراکنش‌ها و از سویی نیز وجود محدودیت، در بیشتر موارد مردم مجبور بودند منتظر بمانند تا بلوک‌های جدید ایجاد شوند و تراکنش‌ها ادامه یابد. این یک راه برای به سرانجام رسیدن تراکنش‌ها بدون پرداخت اضافی است. راه دوم، پرداخت هزینه‌ی تراکنش بالاتر برای جذب و انگیزه دادن به استخراج‌کنندگان برای اولویت بخشیدن به تراکنش شما است.

این اتفاق، سیستم “جایگزینی به هزینه” را معرفی کرد. به طور کلی، این روش دوم بیشتر به کار می‌آید. فرض کنید شما ۱ بیت کوین را برای دوستتان ارسال کرده‌اید ، اما تراکنش انجام نشده است. شما نمی‌تواند “تراکنش” را “لغو” کنید، زیرا زمانی که بیت کوینی را خرج کنید، هرگز نمی‌توانید آن را باز پس بگیرید. با این حال، می‌توانید تراکنش را این بار با هزینه‌ای که به اندازه کافی بالا است، برای انگیزه دادن به استخراج‌کنندگان انجام دهید.

در حالی که سیستم “جایگزینی به هزینه” برای استخراج‌کنندگان سودآور است، برای کاربران بسیار ناراحت کننده است. برای اصلاح این ناراحتی، پیشنهاد شد که اندازه بلوک از ۱ مگابایت تا ۲ مگابایت افزایش یابد. اما این پیاده‌سازی به این سادگی نبود و باعث بحث‌های زیادی شد:
معایب افزایش اندازه بلوک

استخراج‌کنندگان انگیزه را از دست خواهند داد، زیرا هزینه‌های تراکنش کاهش می‌یابد: از آن‌جا که اندازه‌ی بلوک‌ها افزایش‌می یابد، تراکنش‌ها به راحتی انجام می‌شوند. این اتفاق به میزان قابل توجهی هزینه‌های تراکنش را کاهش می‌دهد. ترس از این است که این کار ممکن است استخراج‌کنندگان را از حذف کند و آن‌ها به سمت کارهای سودآورتر حرکت کنند. اگر تعداد استخراج‌کنندگان کاهش یابد، این امر باعث کاهش کل “نرخ هش” بیت کوین خواهد شد. بیت کوین نباید برای اهداف روزمره استفاده شود: بعضی از اعضای جامعه بیت کوین نمی‌خواهند این ارز رمزپایه برای امور روزمره مورد استفاده قرار داده شود. این افراد احساس می‌کنند که بیت کوین اهداف بالاتری نسبت به مصرف برای کارهای روزمره دارد. این کار، جامعه را تجزیه می‌کند: افزایش اندازه بلوک به ناچار باعث ایجاد یک “فورک” در سیستم می‌شود که دو بیت کوین موازی ایجاد می‌کند. از این رو، باعث انشقاق جامعه می‌شود. این کار باعث افزایش تمرکز می‌شود: از آن‌جا که اندازه‌ی شبکه افزایش می‌یابد، مقدار قدرت پردازش مورد نیاز برای استخراج نیز افزایش خواهد یافت. به این صورت، تمام استخراج‌کنندگان کوچک از بین می‌روند و عمل استخراج به مجموعه‌های بزرگ استخراج‌کنندگان منحصر می‌شود. این اتفاق باعث افزایش تمرکز می‌شود. این افزایش تمرکز در برابر هدف “غیرمتمرکز” بودن بیت کوین که جوهره‌ی وجودی آن است، قرار دارد.

مزایای افزایش اندازه بلوک

افزایش اندازه بلوک در واقع در جهت منافع استخراج‌کنندگان کار می کند: افزایش اندازه بلوک به معنای افزایش تراکنش در هر بلوک است که به نوبه خود باعث افزایش تعداد هزینه‌های تراکنش‌هایی می شود که یک استخراج‌کننده می‌تواند به دست آورد. بیت کوین نیاز به رشد بیش‌تر و بیش‌تر برای در دسترس بودن “مردم عادی” دارد. اگر اندازه بلوک تغییر نکند، بسیار واقعی به نظر می‌رسد که هزینه‌های تراکنش‌ها روز به روز بیشتر و بالاتر رود. وقتی این اتفاق بیفتد، یک فرد عادی هرگز قادر به استفاده از آن نخواهد بود و تنها به وسیله شرکت‌های ثروتمند و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرگز هدف بیت کوین این نبوده است. تغییرات به یک‌باره رخ نمی‌دهند. آن‌ها به تدریج و در طول زمان اتفاق می‌افتند. بنابراین، می‌توان به مسائلی که پیش می‌آید به تدریج رسیدگی کرد. بسیاری از افرادی که نمی‌خواهند زمان یا هزینه‌های زیادی صرف یک تراکنش کنند، از افزایش اندازه بلوک حمایت می‌کنند.


مقیاس‌پذیری

به منظور حل مسائل مقیاس‌پذیری، دو پیشنهاد ارائه شد:

سافت فورک هارد فورک

تفاوت سافت فورک و هارد فورک

ابتدا باید تفاوت اساسی بین سافت فورک و هارد فورک را درک کنیم. یک فورک شرطی است که به وسیله‌ی آن حالت بلاک چین نسبت به آن‌چه که پیش از این بوده، تغییر می‌کند. در واقع، یک انشعاب صورت می‌گیرد. در هر دو حالت سافت فورک و هارد فورک، باید بلاک چین به‌روز شود.
سافت فورک

در سافت فورک، بلاک چین با روند پیش از آن هم سازگار است. برای مثال، شما یک فایل اکسل دارید که در محیط “آفیس ۲۰۰۵” ایجاد شده است. این فایل همچنان با “آفیس ۲۰۱۷” نیز باز می‌شود، اما فایلی که “آفیس ۲۰۱۷” ایجاد می‌کند را نمی‌توان با “آفیس ۲۰۰۵” باز کرد، یا حداقل برخی از ویژگی‌هایش (همانند نمایش فایل‌های انیمیشن) را نخواهد داشت. یعنی سیستم فعلی، با وجود تغییراتش باز هم از سیستم قبلی پشتیبانی می‌کند.
هارد فورک

تفاوت اصلی بین سافت فورک و هارد فورک این است که هارد فورک با گذشته سازگار نیست. هنگامی که از هارد فورک استفاده می‌شود، به هیچ وجه، هیچ‌گونه بازگشتی وجود ندارد. اگر شما به نسخه ارتقاء یافته بلاک چین نپیوندید، به هیچ یک از جدیدترین امکانات دسترسی ندارید و نمی‌توانید با کاربران سیستم جدید ارتباط برقرار کنید. برای مثال، پلی‌استیشن‌های ۳ و ۴ را در نظر بگیرید. شما نمی‌توانید بازی‌های PS3 را در PS4 یا بازی‌های PS4 را در PS3 بازی کنید.

به این ترتیب، یک “هارد فورک” از بیت کوین صورت گرفت و در آگوست ۲۰۱۷، “بیت کوین کش” به وجود آمد. بیت کوین کش از بیت کوین متفاوت است و اندازه بلوک را از ۱ مگابایت تا ۸ مگابایت افزایش داده است. همچنین، بیت کوین کش “سگویت” را حذف می‌کند. “سگویت” یک تنظیم کد پیشنهاد شده برای آزاد کردن فضای بلوک با حذف بخش‌های خاصی از تراکنش است. هدف بیت کوین کش افزایش تعداد تراکنش‌هایی است که می‌تواند پردازش شود. طرفداران بیت کوین کش امیدوارند که این تغییر بتواند آن را قادر به رقابت با حجم معاملاتی که پی پال و ویزا انجام می‌دهند، بسازد.

از آنجا که قدرت رایانه مورد نیاز برای پردازش بلوک‌های بزرگ‌تر می‌تواند برخی از استخراج‌کنندگان کوچک‌تر را حذف کند، منتقدان این نگرانی را دارند که اتخاذ روش بیت کوین کش منجر به ایجاد قدرت در دست شرکت‌هایی شود که می‌توانند تجهیزات بیشتری را فراهم آورند.

تفاوت بیت کوین کش با بیت کوین

بیت کوین کش (BCH) بسیار شبیه بیت کوین است، اما دارای تفاوت‌های قابل توجهی نیز می‌باشد:

اندازه بلوک ۸ مگابایت است. سگویت را نخواهد داشت. ویژگی “جایگزینی با هزینه” ندارد. محافظت شده‌تر است. یک روش قابل تنظیم برای دشواری اثبات کار ارائه می‌دهد که نسبت به بیت کوین متفاوت است.

از آنجا که بیت کوین کش نتیجه هارد فورک است، هر کسی که دارای بیت کوین بود، به همان مقدار هم بیت کوین کش به او تعلق گرفته است.
نمودار قیمت بیت کوین کش

نمودار قیمت بیت کوین کش تا به امروز به صورت زیر است:

کیف پول بیت کوین کش

شما با ثبت نام در Blockchain.info می‌توانید یک آدرس بیت کوین کش را به دست آورید. تقریباً مراحل ایجاد حساب، ارسال و دریافت به شیوه‌ی بیت کوین انجام می‌شود. به همان ترتیب نیز می‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری بهره ببرید. توصیه می‌شود اگر می‌خواهید بیت کوین کش را به عنوان سرمایه، ذخیره کنید؛ از کیف پول سرد -کیف پولی که به صورت آفلاین است- استفاده کنید تا امنیت بالاتری داشته باشد. برای استفاده روزمره نیز می‌توان از کیف پول گرم -متصل به اینترنت- استفاده کرد.
از کجا بیت کوین کش بخرم؟

به مانند دیگر ارزهای رمزپایه، بیت کوین کش را نیز می‌توانید از مراکز مبادلات ارزهای رمزپایه‌ای که آن را ارائه می‌دهند، تهیه کنید. به طور معمول، از بیت کوین یا اتریوم به عنوان واسطه‌ی این خرید استفاده می‌شود. در واقع، شما اتریوم یا بیت کوینی را که پیش از این تهیه کرده‌اید، با بیت کوین کش معاوضه می‌کنید.
آیا باید بیت کوین کش بخرم؟

آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. اگر بیت کوین کش بتواند همچنان در برابر بیت کوین مقاومت کند، احتمالاً آینده‌ی خوبی خواهد داشت. بیت کوین کش که به عنوان آلت کوین -جایگزین بیت کوین- شناخته می‌شود، هم اکنون چهارمین بازار ارزهای رمزپایه را در اختیار دارد و یکی از ارزشمندترین ارزهای این بازار شناخته می‌شود. با این وجود، این مقاله در تأیید یا رد بیت کوین کش نیست.

 
آخرین ویرایش در سه شنبه, 22 بهمن 1398 02:42

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

درباره پاسارگاد پیمنت

هدف ما در این کارگروه آسان سازی خدمات ارزی در بستری مطمئن می باشد و به همین جهت دو تیم ایران و اتریش شرکت دانش بنیان پاسارگاد دست به دست هم داده و خدمات مالی و اعتباری را برای شما همراهان عزیز به ارمغان آورده اند

شبکه های اجتماعی ما

Search

Ahmad Ahmad  /  Support با کارشناسان ما در واتساپ گفتگو کنید