بلاگ

مدیریت

مدیریت

دوشنبه, 27 دی 1400 12:38

ترون (trx)چیست؟

 

معرفی ارز ترون

ترون با نماد اختصاری TRX یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۶.۵۱ میلیارد دلار، در رتبه ۲۸ بازار قرار داشته و سهم ۰.۳۱ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد . هر واحد از ترون در این لحظه با قیمت ۰.۰۶۳۹۲۸ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۸,۳۰۰ تومان معادل ۱,۸۰۹ تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن ۱.۲۹ میلیارد دلار است. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر -۴.۷۹% کاهش یافته است. بالاترین قیمت ترون در تاریخ ۲۴ آذر ۱۴۰۰( December 2021) معادل ۱۱.۸۳ دلار بوده که همینک %۹۹.۴۵ پایین‌تر از آن زمان قرار دارد. تعداد واحدهای در گردش ترون ۱۰۱.۸۴ میلیارد و تعداد کل واحدهای آن ۱۰۱.۸۴ میلیارد خواهد بود. در حال حاضر فعال ترین صرافی که در آن ترون معامله می‌شود، صرافی Koinbazar با سهم %۹۷.۷۴ از حجم معاملات روزانه است.

ترون در سپتامبر 2017 با قیمت0.001 دلار فعالیت خود را در صرافی ها آغاز کرد. در طول پاییز نرخ ارز ثابت باقی ماند و تعداد کمی از مردم معتقد بودند که ترون حرکت قابل توجهی انجام می دهند. با این حال در دسامبر سال 2017 قیمت ترون شش برابر رشد کرد و قیمت هر ترون به شش سنت رسید و حجم بازار در آن زمان 160 میلیون دلار بود.

ارز دیجیتال ترون (TRX)از آغاز

ترون یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ها در فضای کنونی ارزهای دیجیتال و بلاک چین است. هدف ترون ساخت یک اینترنت واقعا غیرمتمرکز است. پروتکل ترون در میان بزرگترین سیستم‌های اجرایی مبتنی بر بلاک چین دنیا قرار دارد.این توکن در سپتامبر سال ۲۰۱۷ و پس از اولین ICO موفق ترون ساخته شد. در آن ICO ترون توانست ۷۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. در ابتدا TRX توکنی روی شبکه اتریوم یا همان پروتکل ERC-20 بود و پس از فعال شدن بلاک چین ترون در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۸، روی شبکه اصلی آمد.

ترون برخلاف اغلب ارزهای دیجیتال دیگر، قابل استخراج نیست و تایید تراکنش‌ها از طریق الگوریتم اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) انجام می‌شود که درباره آن در ادامه توضیح داده‌ایم. تعداد کل توکن‌های ترون ۱۰۰ میلیارد واحد بوده که در زمان نگارش این پست حدود ۶۶.۶ میلیارد واحد از آن در گردش است.

با افزایش هیاهوی تبلیغاتی کوین، قیمت ترون بیش از 20 سنت افزایش یافت. در ادامه ترون به عنوان ده ارز دیجیتال برتر با مارکت کپ 2 میلیارد دلار به فعالیت خود ادامه داد. در این میان، در اوج قیمت ترون، فردی مقدار بسیار زیادی توکن فروخت و منجر به افت قیمت شدید شد. شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه جاستین سان شش میلیارد از توکن های خود را فروخته است. با این حال او این خبر را تکذیب کرد و گفت تیم پروژه برای حمایت از لیکوئیدتی،توکن هایی به تریدر ها داده است. این جنجال ها سبب افت قیمت تا 4 سنت در اواسط ژانویه شد اما در نهایت با پیش بینی عرضه اصلی ترون و خرید BitTorrent این موضوع جبران شد و قیمت این ارز تا 9 سنت افزایش پیدا کرد و ارزش بازار آن از 3.2 میلیارد دلار فراتر رفت. این موضوع مدت زیادی طول نکشید و پس از راه اندازی شبکه اصلی قیمت ترون به 4 سنت کاهش یافت. از آگوست تا نوامبر ترون با قیمت 1 تا 2 سنت خرید و فروش شد.به لطف کمپین های مختلف، وضعیت این کوین مجدد تغییر کرد. این افزایش با راه اندازی توکن BitTorrent که اخیرا توسط بنیاد Tron خریداری شده بود، همراه شد.

به ادعای تیم ترون این شبکه بسیار مقیاس‌پذیر، دارای توان اجرایی بالا بوده و قادر است تا طیف وسیعی از برنامه‌های غیرمتمرکز را پشتیبانی کند. به برنامه‌هایی که روی بلاک چین و با استفاده از قراردادهای هوشمند اجرا می‌شوند، برنامه غیرمتمرکز یا دی‌‌اپ (Dapp) می‌گویند. این برنامه‌ها پس از اجرا بدون نیاز به واسطه‌ها و بدون احتمال از کار افتادن، به حیات خود ادامه می‌دهند.

شبکه ترون مدعی است که در حال حاضر ظرفیت انجام ۲,۰۰۰ تراکنش بر ثانیه با کارمزد نزدیک صفر را دارد، در حالی که اتریوم و بیت کوین به ترتیب ۱۵ و ۷ تراکنش در ثانیه انجام می‌دهند. ترون امیدوار است تا اکوسیستمی بسازد که همه بتوانند در تمام نقاط دنیا تمام نیازهای خود بر روی اینترنت را به صورت غیرمتمرکز و بدون واسطه انجام دهند.

مانند اتریوم با ترون می‌توانید قرارداد هوشمند، برنامه‌های غیرمتمرکز و توکن بسازید. دو استاندارد ایجاد توکن در ترون به نام‌های TRC-10 و TRC‌-20 وجود دارد. وب‌سایت رسمی ترون درباره این دو مفهوم می‌نویسد:

استاندارد TRC-10 بدون استفاده از ماشین مجازی ترون (TVM) توسط بلاک چین ترون پشتیبانی می‌شود. از سوی دیگر TRC-20 استانداردی است که برای قراردادهای هوشمند ترون با استفاده از ماشین مجازی ترون (TVM) کاربرد دارد. این استاندارد از نظر ساختاری با ERC-20 قابل قیاس است. توکن‌های TRC-10 می‌توانند با هزینه ۱۰۲۴ واحد TRX روی شبکه ترون صادر شوند. برای ساخت این نوع توکن نیاز به دانش برنامه نویسی خاصی نیست.

یکی از شناخته شده ترین توکن‌هایی که تاکنون روی ترون ساخته شده است، توکن بیت تورنت (BTT) است. این توکن از نوع TRC-10 است. برای قراردادهای هوشمند پیشرفته باید از استاندارد TRC-20 استفاده شود.

تاریخچه و تیم ترون

ترون توسط کارآفرین چینی جاستین سان در سپتامبر سال ۲۰۱۷ تأسیس شد. جاستین سان قبل از ترون روی ریپل کار می‌کرده است. شرکت‌های چینی بزرگی مانند بیت مین، کیوتم، بایننس و FBG Capital از او حمایت به عمل آورده‌اند.

در ابتدا، ارز دیجیتال ترون، بصورت آزمایشی بر روی بلاکچین اتریوم (پروتکل ERC-20) بارگذاری شد و سپس با راه‌اندازی نهایی شبکه بلاکچین ترون، در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۸، روی شبکه اصلی خود بارگزاری شد. طرفداران ترون، این روز را، روز استفلال ترون می‌دانند. در ماه می ۲۰۱۹، این ارز دیجیتال توانست کاری را که بیت کوین در طی ده سال انجام داد را در ۳۱۹ روز انجام داده و رکورد تعداد تراکنش‌های بیت کوین را بشکند. در آگوست همان سال عرضه اولیه سکه TRX آغاز شد و ترون توانست از این طریق بیش از ۷۰ میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کند. در این عرضه اولیه قیمت هر واحد TRX معادل ۰٫۰۰۱۹ دلار بود.

دومین شخصیت مهم در تیم ترون لوشن چن (Lucien Chen) است. او که از کارمندان ارشد شرکت‌های بزرگی چون تنسنت (Tencent) و علی‌بابا بوده است، اکنون رهبر بخش فنی ترون بوده و در رمزنگاری، تبلیغات، الگوریتم‌نویسی و بیگ دیتا سابقه فعالیت داشته است.

درباره بقیه اعضای تیم ترون، اطلاعاتی زیادی در دسترس نیست. وب‌سایت ترون ادعا می‌کند بیش از ۱۰۰ کارمند در اختیار دارد که سابقه فعالیت در شرکت‌هایی همچون بایدو، تنسنت و علی‌بابا را دارند. ترون برای تحقق اهداف خود در جولای ۲۰۱۸ بیت تورنت که بزرگترین پلتفرم اشتراک داده جهان است را خریداری کرد.

توکن‌های اولیه ترون (TRX) که مبتنی بر اتریوم بودند در آگوست ۲۰۱۷ با قیمت ۰.۰۰۱۹ دلار عرضه شدند و ۷۰ میلیون دلار برای بنیاد توسعه دهنده شبکه سرمایه به بار آورند. در ماه می ۲۰۱۸ شبکه اصلی ترون راه‌اندازی شد و سپس در ژوئن همان سال توکن‌های ERC-20 به توکن‌های رسمی شبکه ترون تبدیل شدند. در تاریخ ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۰ جاستین سان از سمت خود تحت عنوان مدیر عامل ترون استعفا داد.

الگوریتم ترون

به عقیده تیم ترون الگوریتم اثبات سهام به خودی خود مشکل ساز خواهد بود و باید این الگوریتم را در جهت بهبود شبکه، سفارشی‌سازی کرد. به اعتقاد آن‌ها در اثبات سهام معمولی، افراد ثروتمند شانس بیشتری برای تولید بلاک دارند و ممکن است تاثیرگذاری آن‌ها به حدی بالا برود که شبکه را به خطر بیاندازد.

ترون از الگوریتم اثبات سهام نمایندگی‌ شده (Delegated Proof of Stake – DPoS) بهره می‌برد. در این الگوریتم همه در تولید بلاک و تایید تراکنش‌ها نقش ندارند و به جای آن ۲۷ نماینده از کل شبکه در کار تولید بلاک شرکت و کسب درآمد می‌کنند. در واقع همه دارندگان توکن TRX می‌توانند به نامزدهای نمایندگی رای بدهند و در نهایت ۲۷ نماینده برای تولید بلاک انتخاب می‌شود. اگر نماینده‌ای قصد خراب کاری داشته باشد، آفلاین شود یا هر چیز دیگری، خیلی سریع با رای جامعه، نماینده دیگری جایگزین می‌شود. برای نامزد شدن در انتخابات، یک سری شرایط خاص وجود دارد که یکی از آن‌ها پرداخت ۹,۹۹۹ واحد ترون (TRX) است. رای‌گیری هر ۶ ساعت یکبار دوباره انجام و لیست نمایندگان به‌روز می‌شود. ترون سیستم خود را نوعی دموکراسی واقعی می‌داند که در آن شهروندان یک جامعه برای بهبود وضعیت خود به نمایندگان واجد شرایط رای می‌دهند. نمایندگان از نوع نودهای ارشد (Super Representative Witness) هستند که در بالا توضیح داده‌ایم.

زمان بلاک ترون ۳ ثانیه بوده و پاداش بلاک آن ۳۲ واحد TRX است. به طور کلی سالانه ۳۳۶,۳۸۴,۰۰۰ واحد ترون (TRX) به نمایندگان منتخب تعلق می‌گیرد. همچنین بین ۱۲۷ نامزد نمایندگی هم هر ۶ ساعت ۱۱۵,۲۰۰ واحد TRX توزیع می‌شود. میزان رای دریافتی در میزان پاداش دریافتی موثر است.

برای اینکه کاربران بتوانند در رای‌گیری شرکت کنند باید چیزی به نام TronPower یا به اختصار TP داشته باشند. برای بدست آوردن TP افراد جامعه باید توکن‌های TRX خود را به شبکه اختصاص دهند یا به اصطلاح فریز کنند. هر واحد TRX برابر با یک TP است.

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم به شدت منتقد روش اجماع ترون و ایاس بوده و می‌گوید که این روش چیزی جز انحصار نیست. با این حال ما بی طرفی را حفظ می‌کنیم و نتیجه‌گیری را به عهده شما کاربران عزیز می‌گذاریم.

قیمت گذاری ارز دیجیتال ترون

ارز دیجیتال ترون نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال بر اساس میزان عرضه و تقاضا انجام می‌شود. رشد این ارز نیز بر این اساس می‌باشد. نکته‌ی مهمی که درباره‌ ترون و مقایسه‌ آن با سایر ارزهای دیجیتال باید بدانید، میزان ترون عرضه شده است. همانطور که اشاره کردیم این ارز دیجیتال با تعداد کوین‌های بسیار بالا عرضه شده و دلیل اصلی کم بودن قیمت فعلی آن نیز همین تعداد کوین‌های بالای آن است.

ترون (TRX) یکی از آن دسته ارزهای دیجیتالی است که سود بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاران مخصوصا سرمایه‌گذاران اولیه به ارمغان آورده است. در سپتامبر ۲۰۱۷ ترون با قیمت ۰.۰۰۲ دلار به صرافی‌ها عرضه شد و در ژانویه ۲۰۱۸، در زمان اوج‌گیری شدید آلت کوین‌ها قیمت هر واحد ترون به ۰.۰۲۸ دلار رسید، یعنی بیش از ۱۰,۰۰۰ درصد رشد نسبت به قیمت اولیه در کمتر از چند ماه!

پس از ژانویه ۲۰۱۸، قیمت ترون هم مانند دیگر ارزهای دیجیتال سیر نزولی شدیدی به خود گرفت اما با این حال هنوز در بین تمام ارزهای دیجیتال یکی از بهترین عملکردها را از نظر قیمتی دارد. امروز که در حال نگارش این خبر هستیم، قیمت هر واحد ترون ۰.۰۲۴ دلار است که نسبت به قیمت اولیه، رشد بیش از ۱,۲۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

عرضه TRX محدود است و تعداد مشخصی از آن تولید خواهد شد. تعداد کل واحدهای TRX حدود ۹۹ میلیارد است. در حال حاضر یعنی می ۲۰۱۹، تعداد توکن‌های در گردش ترون ۶۶.۶ میلیارد واحد تخمین زده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ تمام واحدهای ترون تولید شوند و پس از آن با یک نرخ تورم سالانه، هر سال به تعداد توکن‌ها افزوده خواهد شد.

ترون چگونه کار می‌کند؟

ساختار و معماری ترون بسیار پیچیده و بحث برانگیز است.ویتالیک بوترین، خالق اتریوم ساختار ترون را خلاف اصل تمرکززدایی دانسته است و اخیرا هم یکی از اعضای سابق بنیاد ترون ادعا کرده که این شبکه دیگر غیرمتمرکز نیست. در این بخش سعی می‌کنیم به زبان ساده معماری و نحوه اجماع در شبکه ترون را توضیح دهیم.

 لایه های ترون

ترون از یک معماری سه لایه در شبکه خود بهره می‌برد. این سه لایه عبارتند از:

    لایه ذخیره‌سازی (Storage layer)

    لایه هسته (Core layer)

    لایه برنامه کاربردی (Application layer)

لایه ذخیره سازی

پروتکل ذخیره‌سازی توزیع شده ترون برای ذخیره سازی بلاک و ذخیره‌سازی حالت طراحی شده است. بنابر گفته تیم ترون، نظریه دیتابیس گراف در طراحی لایه ذخیره سازی گنجانده شده است تا گوناگونی‌ ذخیره داده به معنای واقعی امکان پذیر شود.

لایه هسته

ماژول قرارداد هوشمند، ماژول مدیریت حساب و ماژول اجماع در داخل لایه هسته قرار دارند. زبان برنامه نویسی قراردادهای هوشمند ترون جاوا (Java) بوده و قرار است که زبان‌های برنامه نویسی دیگر هم اضافه شوند. همچنین نوع اجماع در ترون، اثبات سهام نمایندگی شده (DPOS) است.

لایه برنامه کاربردی

توسعه دهندگان می‌توانند از واسط‌های کاربری (اینترفیس‌ها) برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و سفارشی‌سازی کیف پول‌ها بهره ببرند.

انواع نود در شبکه ترون

در شبکه ترون سه نوع نود تعریف شده است که عبارتند از:

۱- نودهای شاهد نماینده‌ٔ ارشد (Super Representative Witness) – به اختصار فول‌نودهای SR

۲- فول‌نود (Full Node)

۳- سالیدیتی نود (Solidity Node)

فول‌نودهای SR وظیفه تولید بلاک را دارند و در حقیقت از تایید تراکنش‌ها در عمل اثبات سهام، سود می‌برند. نود SR شدن یک سری شرایط بسیار خاص را می‌طلبد. همین موضوع باعث شده تا بر سر مدل حاکمیتی در ترون بحث‌ و جدل‌های فراوان شکل بگیرد.

فول‌نودهای معمولی وظیفه ارائه API و انتشار تراکنش‌ها و بلاک‌ها را بر عهده می‌گیرند.

سالیدیتی نودها هم بلاک‌های قطعی (irrevocable blocks) را همگام‌سازی می‌کنند و همچنین API های استعلام را ارائه می‌دهند.

اجماع و تولید بلاک در ترون

ترون بر خلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال (مثل بیت کوین و اتریوم)، مبتنی بر ماینینگ و اثبات کار نیست. همانطور که احتمالا می‌دانید در فرایند ماینینگ داوطلبان می‌توانند سخت افزارهای کامپیوتری خود را برای انجام محاسبات در اختیار شبکه قرار دهند و کسب درآمد کنند. با استفاده از این روش انگیزشی، حملات از شبکه دفع می‌شود و امنیت آن حفظ می‌گردد.

با این حال یکی از مشکلات اساسی ماینینگ، در حال حاضر مصرف برق بالای آن است. همچنین نیاز به خرید دستگاه استخراج هم یکی دیگر از مسائلی است که در نظر گرفته می‌شود. از سوی دیگر به عقیده تیم ترون امکان انحصاری شدن ماینینگ در آینده وجود دارد و کسانی که هیچ اعتقادی به یک ارز دیجیتال ندارند هم می‌توانند بخش بزرگی از عملیات ماینینگ را در دست گیرند.

یکی از راهکارهایی که برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و انحصاری شدن ماینینگ پیشنهاد شده، الگوریتم اثبات سهم (Proof of Stake – POS) است. در فرایند اثبات سهام، دارندگان واحدهای یک ارز دیجیتال می‌توانند با اختصاص دارایی خود به شبکه، در عمل تولید و تایید بلاک مشارکت و کسب درآمد کنند. با این روش علاوه بر اینکه نیازی به مصرف برق و خرید سخت افزار نیست، تنها کسانی مشارکت خواهند کرد که واحدهای یک ارز دیجیتال را بخرند.

توکن های TRC10 و TRC20

توکن های TRC10 و TRC20 دو توکن رسمی معرفی شده توسط شبکه‌ ترون می‌باشند. این توکن ها هر یک با شرایط و کاربری خاص در شبکه‌ ترون استفاده می‌شوند. TRC10 توکنی است که بدون استفاده از ماشین مجازی ترون با عنوان TVM توسط بلاک چین ترون ساخته و پشتیبانی می‌شود و TRC20 هم با استفاده از این ماشین مجازی، استانداردی برای قراردادهای هوشمند ترون می‌باشد. استفاده از این توکن‌ها شبکه ترون را کاملا منحصر‌به‌فرد نموده است. جالب است که برای ساخت آن‌ها در شبکه ترون نیز نیاز به هیچ توانایی در زبان‌های برنامه‌نویسی نخواهید داشت و تنها می‌توانید با استفاده از چند مرحله‌ ساده اقدام به ساخت آن‌ها نمایید. برای ساخت توکن TRC10 هزینه‌ای هم متقبل نخواهید شد و تنها پهنای باند اینترنت شما مصرف می‌شود. این توکن در حال حاضر در شبکه‌ ترون با قیمت ۱۰۲۴ TRX عرضه می‌شود. برخی از تفاوت‌های اصلی این دو توکن نیز به شرح زیر می‌باشد:

    امکان یادگیری و اجرای TRC10 نسبت به TRC20 بسیار ساده‌تر است و بدون هیچ دانش برنامه‌نویسی قابل اجرا است.

    توکن TRC20 قابلیت شخصی‌سازی دارد اما توکن TRC10 از این قابلیت برخوردار نیست.

    توکن TRC10 با استفاده از API قابل دسترسی است در حالی TRC20 چنین مزیتی ندارد.

    امکان برگرداندن هیچ‌کدام از این دو توکن نیز در صورت از دست رفتن برای کاربران وجود نخواهد داشت.

 

کیف پول ترون

ارز دیجیتال ترون هم‌اکنون روی شبکه اصلی فعالیت می‌کند بنابراین مثل گذشته نمی‌توان از کیف پول‌های اتریوم برای ذخیره ترون استفاده کرد و باید از کیف پول‌های مخصوص ترون استفاده شود. وب‌سایت رسمی ترون چندین و چند کیف پول مختلف برای ذخیره TRX را معرفی کرده است که در ادامه به معرفی سه مورد از معتبرترین و محبوب‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. توجه داشته باشید که کیف پول‌های سخت افزاری، بهترین گزینه برای ذخیره ترون هستند اما از آنجایی که باید این کیف پول‌ها را خریداری کرد ما تنها به معرفی نرم افزارهای رایگان و قابل دانلود می‌پردازیم. در حال حاضر کیف پول سخت افزار لجر از ترون پشتیبانی می‌کند.

کیف پول‌ ترون لینک (TronLink) – موبایل و افزونه کروم

ترون‌لینک یکی از کیف پول‌های معتبر ترون بوده که توسط وب‌سایت رسمی ترون معرفی شده است. این کیف پول را می‌توان بر روی گوشی موبایل و دو سیستم عامل اندروید و iOS نصب کرد. همچنین با دانلود افزونه این کیف پول، روی مرورگر گوگل کروم هم قابلیت نصب وجود دارد.

کیف پول اتمیک والت (Atomic Wallet) – دسکتاپ و موبایل

اتمیک والت یکی دیگر از کیف پول‌های امن و معتبر برای ذخیره ترون است. این کیف پول به جز ترون از چندین ارز دیجیتال و توکن مختلف هم پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید از این نرم افزار روی موبایل یا کامپیوتر شخصی‌تان استفاده کنید.

کیف پول تراست والت (Trust Wallet)

کیف پول تراست والت متعلق به شرکت بایننس است و به صورت کاملا امن می‌تواند از دارایی‌های دیجیتال شما نگهداری کند. این کیف پول علاوه بر ترون از بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و چندین کوین و توکن دیگر پشتیبانی به عمل آورده است. این کیف پول بر روی سیستم عامل‌های موبایل اندروید و iOS قابل نصب است.

دانلود کیف پول تراست والت

 

لیست صرافی‌های خارجی که ترون را برای خرید و فروش قرار داده‌اند را می‌توان از سایت کوین‌مارکت‌کپ مشاهده کرد. باید توجه داشته باشید که به دلیل مسائل تحریم، پیش از انتخاب یک صرافی از مشکل نداشتن آن با کاربران ایرانی اطمینان حاصل کنید.

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال ترون (TRX)

با توجه به اطلاعات Tronscan، مجموع اکانت‌های TRX، تا تاریخ 24 نوامبر 2021، از عدد 60.5 میلیون و با انجام 2.5 میلیون تراکنش در روز، فراتر رفته است.

در حال حاضر، با توجه به اطلاعات در وب‌سایت Coinmarketcap، ارز دیجیتال ترون (TRX) با قیمت 0.097 دلار و ارزش کل 6.95 میلیارد دلار، در رتبه 31 مارکت کپ قرار دارد.

با این حال، پیش‌بینی‌های متفاوتی در مورد میزان افزایش قیمت ترون وجود دارد. وب‌سایت Cryptonewsz گزارش جامعی از این پیش‌بینی‌ها در تاریخ 29 نوامبر 2021 منتشر کرده است. تمام این پیش‌بینی‌ها، در مورد بازه پنج ساله تخمین زده شده‌اند.

براساس پیش‌بینی Wallet Investor قیمت ارز دیجیتال ترون در بازه پنج ساله رشدی در حدود %260.8 خواهد داشت؛ یعنی قیمتی حدود 0.4077 دلار!

همچنین پیش‌بینی دیگری از CoinSwitch برای سال 2025 قیمتی در حدود 0.763 دلار را تخمین زده است.

با توجه به تکنولوژی پلتفرم ترون، این ارز دیجیتال پتانسیل مناسبی برای رشد خواهد داشت. اما باید توجه داشت، با ارتباط تنگاتنگی که اکوسیستم کریپتوکارنسی با سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی دارد، بیان یک پیش‌بینی قطعی عملا غیر ممکن است.

 

مزیت‌های ترون

ترون، قصد دارد تا به رؤیای بزرگ خود یعنی تبدیل شدن به «اینترنت غیرمتمرکز» جامه عمل بپوشاند.[نیازمند منبع] در این مسیر و در قدم اول، ترون به‌طور جدی قصد دارد تا در حوزهٔ محتوا، به خصوص محتوای مربوط به سرگرمی، واسط‌هایی نظیر نتفلیکس، گوگل‌پلی و اپ‌استورها، فیسبوک، اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی، و دیگر پلتفرم‌ها و واسط‌های محتوایی را از میان برداشته و از طریق شبکه بلاکچین خود، تولیدکنندگان محتوا را بدونِ واسطه به مصرف‌کنندگان محتوا متصل نماید. این موضوع، با خرید سرویس‌هایی نظیر بیت‌تورنت (نتفلیکس بلاکچینی)، کوین‌پلی (اپ‌استور بلاکچینی)، و استیمیت (شبکه‌اجتماعی بلاکچینی) توسط ترون، بیشتر خود را نمایان می‌کند.

در این بین، ارز دیجیتال ترون (با نماد TRX) نیز، نقش زیرساخت مالی این بستر را فراهم کرده و در تبادل هزینه این مصرف محتوا میان تولیدکنندگان محتوا و مصرف‌کنندگان آن، کاربرد دارد. به دلیل همین کاربردی بودن ارز دیجیتال ترون در بستر شبکه بلاکچین ترون، این رمزارز با اقبال بسیار خوبی نیز در میان سرمایه‌گذاران مواجه شده‌است. علاوه بر این کاربردی بودن، ترون مدعی است که ظرفیت انجام ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه با کارمزدی نزدیک به صفر را دارد. این در حالی است که در حال حاضر در بلاکچین بیت کوین و آتریوم، امکان انجام ۷و ۱۵ تراکنش در ثانیه وجود دارد.

کلاهبرداری از طریق ترون

یکی از شایعاتی که در مورد ترون و قراردادهای هوشمند آن وجود دارد، امکان سرمایه‌گذاری از طریق این قراردادهای هوشمند است. پروژه بانک آف ترون، واکینگ ترون و… نمونه‌هایی از این کلاه‌برداری‌ها بودند که به صورت پانزی اجرا شدند. پروژه‌هایی که وعده سود ثابت و ماهیانه به شما می‌دهند از این قبیل سیستم‌های کلاهبرداری هستند. از مهم‌ترین ویژگی‌های چنین پروژه‌هایی، دادن وعده سودهای نجومی، نداشتن محتوای علمی و فنی، عدم وجود نقشه راه و استفاده از روش هرمی و ویروسی و زمان دار بودن پرداخت پورسانت است. البته شایان ذکر است که بدانید طرح‌های سرمایه‌گذاری با قراردادهای هوشمند یا اصطلاحاً اسمارت کانترکت فرق دارند. طرح‌های سرمایه‌گذاری پشتوانه ندارند و قابل تغییر هستند؛ اما اسمارت کانترکت‌ها روی شبکه بلاکچین ثبت شده‌اند و احدی توانایی تغییر و حذف آن را ندارد و کسب درآمد از آن از طریق جذب نفرات جدید می‌باشد و پاداش افراد در لحظه و به کیف پول شخصی آنها واریز می‌شود

چه چیزی در آینده قیمت ترون تاثیر دارد؟

ترون بسیاری از مواقع با جنجال و رسوایی همراه بوده است. این تیم هم در وایت پیپر و هم در کد ها (به ادعای اتریوم) به سرقت ادبی متهم شده است.

همچنین بسیاری از کاربران توسعه دهندگان، از ترون به خاطر جاه طلبی بیش از حد انتقاد کرده اند. به عنوان مثال آنها به نقشه راه ترون که از ده سال قبل برنامه ریزی شده است، اعتراض کرده اند و در خصوص آن تردید دارند. آنها معتقدند مشخص نیست که تیم پروژه چگونه می خواهد به این اهداف دست پیدا کند.

با این حال این پروژه بر روی بخش سرگرمی تمرکز کرده است که گردش مالی بازار آن در حال حاضر یک تریلیون دلار تخمین زده شده است. کارشناسان می گویند اکنون بازیگران برجسته بازار به دنبال پایگاه داده های توزیع شده هستند و به فکر انتقال فرایند های تجاری به بلاکچین هستند. اما برای انجام این انتقال آنها به راه حل های ready-made نیاز دارند که بتوانند بلاکچین و سرگرمی را با یکدیگر ترکیب کنند. ترون به خوبی می تواند نقش این راه حل را ایفا کند.

ترون توسط یک تاجر مشهور آسیایی به نام Tang Binseng (سازنده بازی محبوب clash of kings) پشتیبانی می شود. علاوه بر آن Dai Wei بنیانگذار شرکت دوچرخه سواری OFO و Yin Mingshan مدیرعامل شرکت غول صنعتی لیفان، بخشی از پول خود را در ترون سرمایه گذاری کرده اند. این موضوع نشان می دهد که این افراد اعتقاد قابل توجهی به چشم انداز پروژه ترون دارند.

 

نحوه استخراج و خرید ترون

برخلاف بسیاری دیگر از انواع ارزهای دیجیتال دیگر امکان استخراج این ارز دیجیتال توسط کاربران وجود ندارد. تراکنش‌های این ارز دیجیتال با استفاده از الگوریتم DPoS انجام می‌شوند. تمام توکن‌های ارائه شده برای این ارز دیجیتال ۱۰۰ میلیارد واحد می‌باشد که ۶۵ میلیارد آن در حال گردش است. یک نکته‌ مهم هم در خرید ارز دیجیتال ترون این است که در حال حاضر نمی‌توانید این ارز را به صورت مستقیم و با پول فیات بخرید. برای این کار ابتدا باید اقدام به خرید ارزهای دیجیتال دیگری مانند بیت کوین، اتریوم و یا تتر نموده و سپس در پلتفرم‌های مبادله، اقدام به مبادله‌ آن‌ها با ترون کنید. بعد از پایان مراحل خرید نیز ترون خریداری شده به کیف پول شما برگشت داده خواهد شد و می‌توانید از آن برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و یا بلندمدت بهره ببرید. امکان خرید ارزهای دیجیتال رایجی مانند بیت کوین و تتر نیز از طریق صرافی‌های داخلی برای کاربران ایرانی وجود دارد.

دریافت ترون رایگان از طریق استیکینگ(Staking)

استیکینگ (Staking) یعنی برای پشتیبانی از فعالیت‌‌های شبکه بلاکچین، یک رمزارز خاص را در کیف پول یا پلتفرم‌های استیک، نگهداری کنید و در ازای آن، پاداش مشارکت دریافت کنید. پاداش بلاکی که به ازای استخراج هر بلاک ترون پرداخت می‌شود، میان تأییدکنندگان آن شبکه تقسیم می‌گردد. به عنوان مثال شما می‌‌توانید با نگهداری TRX در کیف پول اتمیک خود، از 5 درصد پاداش آن بهره‌مند شوید.

بهترین روش های دریافت ترون رایگان

دریافت TRX رایگان با بازی

یکی دیگر از روش‌های دریافت ترون رایگان بازی کردن است. یعنی می‌توانید از طریق بازی کردن در اپلیکیشن‌های غیر متمرکز ترون، به سود برسید. کافی است توکن‌هایی را که دریافت می‌کنید، نگه دارید و سود دریافت کنید.

برای ورود و استفاده از این اپلیکیشن‌ها باید افزونۀ ترون لینک (Tron Link) را به مرورگر خود اضافه کنید. سپس باید به کیف پول ترون یا هر کیف پول دیگری که از ترون لینک پشتیبانی می‌کند، متصل شوید. بعد از اضافه کردن TRX به کیف پول خود، می‌توانید از بازی‌ها استفاده کنید.

دریافت ترون رایگان از طریق ایردراپ‌ (AirDrop)

ایردراپ (Airdrop) یک رویداد توزیع توکن را توصیف می‌کند. این رویداد زمانی اتفاق می‌افتد که فرد یا شرکت مالک یک ارز دیجیتال، به هر دلیلی تصمیم به توزیع توکن‌های خود بین کاربران می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر، رویدادی است که کوین‌ها و توکن‌های رایگان یا پیش‌فروش شده به کیف پول‌های ثبت‌شده کاربران واریز می‌شود.

بهترین روش های دریافت ترون رایگان

شرکت ترون با مشارکت ترون اسکن (TRONSCAN) به ارائۀ 20 هزار ترون به صورت ایردراپ به تمامی شرکت‌کنندگان در پروژه ایردراپ ترون اسکن پرداختند.

در این پروژه فقط با تکمیل یک سری فعالیت‌های اجتماعی ساده و تأیید جزئیات در ربات تلگرام، 5 سهم دریافت خواهید کرد. همچنین هر بار که کاربران دیگر از کد معرف شما (Referral Code) استفاده کنند، یک سهم به شما تعلق خواهد گرفت. با توجه به کل مقداری که جمع آوری کرده‌اید سهم شما از آن ایردراپ تعیین می‌گردد. یکی از سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کند، سایت airdrops.io است.

کسب درآمد از طریق فاست ترون

فاست‌ها (Faucet) اغلب به منظور افزایش آگاهی کاربران و ایجاد علاقه و اشتیاق در آنها برای ورود به دنیای رمزارزها ایجاد شده‌اند.

این سایت‌ها به کاربران درآمدهای قطره‌چکانی می‌دهند و عایدی حاصل از این روش بسیار ناچیز است. در این روش کاربران در ازای مدت‌زمانی که در سایت‌های فاست صرف می‌کنند، مقداری توکن دریافت خواهند کرد.

معمولاً در برداشت از این سایت‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد و تا زمان رسیدن مقدار کوین جمع‌آوری‌شده به سقفی مشخص، کاربران اجازۀ برداشت آنها را نخواهند داشت.

ترون فاست (Tron Faucet) وبسایتی است که به کاربران، ارز دیجیتال ترون را به عنوان پاداش می‌پردازد و کاربران می‌توانند از این طریق دریافت ترون رایگان داشته باشند. در این سایت بعد از عبور از مرحله چک امنیتی (Captcha) مقدار بسیار کمی ترون دریافت خواهید کرد.

بهترین روش های دریافت ترون رایگان

با ثبت نام در برخی از سایت‌ها و پاسخ به برخی سؤالات یا نظرسنجی‌های پولی، تماشای ویدیو، یا تکمیل مراحل پیشنهادی سایت و دریافت امتیاز مثبت، می‌توانید به دریافت ترون رایگان بپردازید. پس از آن، با توجه به زمان و شرایط تعیین‌شده در آن سایت، می‌توانید ترون‌های دریافتی خود را برداشت کنید.

هدف از ساخت آن چه بود؟

ترون دارای یک شبکه‌ اینترنت غیرمتمرکز است که سازنده تلاش زیادی برای دستیابی به آن نموده است. هدف از ایجاد این ارز دیجیتال نیز معرفی این اینترنت غیرمتمرکز می‌باشد. ساختار این شبکه به یک شبکه‌ جهانی غیرمتمرکز برای به اشتراک‌گذاری رایگان مطالب در حوزه‌ سرگرمی تبدیل شده است. این صنعت در همین شرایط ارزش ۱ تریلیون دلاری را در جهان دارا می‌باشد. شبکه‌ ترون به قدری قدرتمند است که به راحتی می‌توانید آن را با ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم مقایسه نمایید. با توجه به ادعای سازنده مبنی بر پیشرفت چشم‌گیر ترون در سال‌های آینده، به نظر می‌رسد آقای سان و رفقا به دنبال داشتن بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در جهان هستند.

    امکان حجم بالای تراکنش

سیستم ترون این امکان را فراهم می‌کند تا تراکنش‌ها بدون محدودیت انجام شوند. همچنین، این سیستم قادر است حدود ۱۰۰۰ تراکنش را در ثانیه مدیریت کند (در مقایسه با رقیب خود اتریوم که حدود ۱۵ تراکنش در ثانیه را انجام می‌دهد).

    پشتیبانی و محبوبیت

صحبت‌های زیادی در خصوص ترون شنیده می‌شود که عمدتا به دلیل بنیان‌گذار آن جاستین سان است که یکی از افراد تحت حمایت جک ما (JackMa)، بنیان‌گذار علی بابا است. همچنین این پلتفرم در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از راه‌اندازی‌اش، در بسیاری از صرافی‌ها مورد معامله قرار گرفت و کاربران زیادی را به خود اختصاص داد. پشتیبانی از ترون بسیار عظیم بوده و در حال حاضر تعداد کاربرانش حدود یک میلیون نفر گزارش شده ‌است (به نقل از Smartereum).

آیا ارز دیجیتال ترون امن است؟

اگر شما کاربر پلتفرم ترون باشید، به خوبی می‌دانید که این شبکه از شهرت خوبی برخوردار است. یکی از مهندسان امنیت این سیستم، جورج گو (Jorge Guo) است که سابقه‌ کار در Google ،Qualcomm و Huawei را دارد و او تمام تحقیقات و توسعه امنیت ترون را بر عهده دارد. اما به یاد داشته باشید که همانند نگهداری ایمن رمزهای عبورتان، باید نسبت به ذخیره‌ کوین‌های خود نیز حساس باشید. می‌توانید کوین‌های خود را در کیف پولی مانند myetherwallet.com ذخیره کنید، اما حتماً باید کلید خصوصی خود را یادداشت کرده باشید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است کوین‌های خود را برای همیشه از دست بدهید. از آنجایی که کریپتو کارنسی‌ها غیر متمرکز هستند، سایت‌هایی مانند myetherwallet.com اطلاعات شما را به هیچ وجه ذخیره نمی‌کنند. آن‌ها نسخه بک آپی از نام کاربری و رمز عبور شما را در اختیار ندارند و اگر آن را فراموش کنید نمی‌توانید مانند ایمیل، رمز جدیدی تنظیم کنید. برای دسترسی به کوین‌هایتان، حتماً و حتماً باید کلید خصوصی را به خاطر داشته باشید. این تنها راه ورود به حساب کاربریتان است. درست مانند هر دارایی دیجیتال دیگری، ترون نیز می‌تواند مورد سوء استفاده قرار بگیرد و امنیتش دچار مشکل شود. این ریسکی است که شما باید در عصر دیجیتال آن را بپذیرید، اما قطعا انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند این ریسک را تا حدودی کاهش دهد.

سخن پایانی

در این مقاله انواع روش‌های دریافت ترون رایگان را بررسی کردیم. توجه داشته باشید که استفاده از هر یک از این روش‌ها نیازمند تحقیق و بررسی بسیار است. همچنین، هم‌زمان با افزایش چشمگیر محبوبیت و مقبولیت ارزهای دیجیتال در میان کاربران، سایت‌ها و روش‌های کلاهبرداری بسیاری نیز در این زمینه ایجاد شده‌اند. علاوه بر این، باید انرژی و زمانی را که برای انجام فرآیندهای دریافت ترون رایگان هزینه می‌کنید را هم در نظر بگیرید و محاسبه کنید که بر فرض امکان برداشت ترون‌های کسب‌شده، آیا این کار برای شما صرف دارد یا خیر.

 

همه چیز درباره شیبا اینو

 

شیبا اینو با نماد اختصاری SHIB یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۱۶.۲۹ میلیارد دلار، در رتبه ۱۳ بازار قرار داشته و سهم ۰.۷۶ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد . هر واحد از شیبا اینو در این لحظه با قیمت ۰.۰۰۰۰۲۹ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۹,۰۲۰ تومان معادل ۰.۸ تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن ۸۶۱.۴۷ میلیون دلار است. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر -۷.۹۵% کاهش یافته است. بالاترین قیمت شیبا اینو در تاریخ ۰۶ آبان ۱۴۰۰(28 October 2021) معادل ۰.۰۰۰۰۸ دلار بوده که همینک %۶۶.۴۵ پایین‌تر از آن زمان قرار دارد. تعداد واحدهای در گردش شیبا اینو ۵۴۹.۰۶ تریلیون و تعداد کل واحدهای آن ۵۸۹.۷۴ تریلیون خواهد بود. در حال حاضر فعال ترین صرافی که در آن شیبا اینو معامله می‌شود، صرافی Binance با سهم %۱۷.۰۵ از حجم معاملات روزانه است.

 

رمز ارز شیبا SHIB چیست؟

توکن شیبا از جمله توکن های مبتنی بر استاندارد ERC-20 است. و منظور از اینکه شیبا یک توکن ERC-20 است این است که در استاندارد ERC-20 قوانینی طراحی شده است که این قوانین بر روی توکن اعمال شده است. در واقع ERC-20 استانداردی می باشد که اجازه می دهد توکن هایی بر بستر اتریوم ساخته شود. نام مستعار این رمز ارز DOGECOIN KILLER یا قاتل دوج کوین می باشد که رمز ارز شیبا SHIBA بسیار در تلاش است تا از رمز ارز دوج DOGE پیشی بگیرد.

نام این رمز ارز از یک نژاد سگ شکاری در ژاپن گرفته شده است. شیبا Shiba یکی از نژادهای سگ بومی ژاپن است. این نوع سگ در مناطق کوهستانی ژاپن زندگی می کند و بسیار هوشیار و چابک می باشد. این نوع از سگ‌ها فراموش می کنند که کجا چیزهای گرانبهای خود را دفن می کنند.در حال حاضر هیچگونه اطلاعاتی در ارتباط با این رمز ارز وجود ندارد و لازم به ذکر است هیچگونه وایت پیپر و نقشه راهی برای این توکن ارائه نشده است. افزایش قیمت این رمز ارز اخیرا چشمگیر بوده است و افراد بسیاری از این رمز ارز سود بردند.شیبا اینو برای سوار شدن بر موج دوج کوین ایجاد شده، که حتی حداقل های آن را نیز ندارد.

ارز شیبا اینو با نماد SHIB در سال جاری میلادی به تعداد ۱۰۰۰ تریلیون ایجاد شده است و البته سقف عرضه هم ندارد. یعنی سازنده آن می تواند باز هم به هر تعدادی که می خواهد توکن جدید ایجاد کند. شیبا اینو هیچ نام مشخصی را در پشت خود ندارد. حتی وایت‌پپر هم تا چند وقت پیش نداشت ولی به تازگی اتشار داده شده است، وایت پیپر متنی است که کاربران بتوانند اهداف، کاربرد، روند توسعه و راهکارهای آن را بدانند. این توکن البته یک وب سایت را برای معرفی خود دارد که در آن هم نمی توان اطلاعات ارزشمندی درباره ماهیت آن به دست آورد.

توکن ERC-20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود.

ERC-20 ها به دلیل امکان استفاده در عملیات ‌های جذب سرمایه بسیار پر کاربرد هستند. پروژه‌ های وابسته به بلاک چین می ‌توانند تا زمان ایجاد بلاک چین اصلی، با ایجاد توکن ERC-20 و برگذاری ico برای خود جذب سرمایه کنند. به‌ علاوه، ERC-20 روی تمام کیف‌ پول ‌های معتبر اتریوم قابلیت انتقال و ذخیره را دارند. در نتیجه گزینه‌ی خوبی برای ایجاد ارز دیجیتال جدید است.

به‌ طور کلی، ERC20 مجموعه ‌ای از قواعد و مقرراتی است که به شما کمک می ‌کند یک قرارداد هوشمند را به همراه توکن‌ هایش بر بستر اتریوم بسازید و آن را وارد بازار خرید ارز دیجیتال کنید. ERC در واقع اختصار عبارت Ethereum Request for Comment است و عدد ۲۰ شماره ‌ای بوده که برای این درخواست اختصاصی شده است.

حال شاید برای شما سؤال باشد که چند توکن ERC20 در بازار خرید ارز دیجیتال وجود دارد؟ باید بگوییم که از تاریخ اکتبر سال ۲۰۱۹، بیش از ۲۰۰۰۰۰ نشانه سازگار با ERC-20 در شبکه اصلی اتریوم وجود دارد.

اطلاعات بیشتر با توکنSHIB

سازنده آن را چنین توصیف کرده است: این یک توکن اتریومی (بر اساس استاندارد ERC20) است و برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند تا با پرداخت مبالغی نه چندان زیاد، میلیون‌ها و شاید میلیاردها عدد از آن را تهیه کنند. یک صرافی غیر متمرکز با نام شیباسواپ (ShibaSwap) توسط سازنده همین توکن ساخته شده که برای تبدیل انواع کوین و توکن به شیبا اینو کاربرد دارد. به نظر اقداماتی از این دست شیبا اینو را به سمت یک 1 دلاری شدن سوق می‌دهند، اما هنوز برای چنین تصمیم‌گیری زود است.

یک سگ از نژاد شیبا اینو نماد توکن SHIB انتخاب شده که در اولین نگاه یادآور نماد دوج کوین (DOGE) است. با در نظر گرفتن اسمی که سازنده برای توکن خود در نظر گرفته (قاتل دوج کوین) و نمادی که برایش انتخاب کرده است، به نظر آن‌ها در پی بهره‌ بردن حداکثری از موفقیت دوج کوین در بازار هستند، با این هدف که شاید قیمت شیبا اینو به یک 1 دلار می رسد.اگر عده‌ای کاردانو را قاتل اتریوم خطاب می‌کنند، صحبت سر دو ابرپروژه بلاک چینی با قابلیت‌های زیاد است. اما دوج کوین چیز خاصی ندارد، پس رقابت با آن کار دشواری نیست! سازنده این توکن به خوبی نسبت به وضعیت بازار و دیدگاه‌ کاربران اغلب ناآشنا آگاهی دارد و به وسیله بازی با اعداد می‌خواهد آن‌ها را جذب کند. قیمت آن در حال حاضر بسیار کمتر از 1 دلار است، به همین دلیل رویای شیبا یک دلاری و چند برابر شدن سرمایه بسیاری را به خریدش تشویق می‌کند.

این که بتوانید با پرداخت مبلغی نه چندان زیاد، تعداد زیادی از یک ارز دیجیتال به دست آورید، از نگاه عده‌ای جذاب است. به عنوان مثال با پرداخت 61 هزار دلار یک عدد BTC کسب می‌کنید، اما اگر همین مقدار برای خرید شیبا پرداخت کنید، 842,385,663 عدد از آن بر اساس قیمتش در روز 8 مهر 1400) به دست خواهید آورد. گفتنی است در این روز هر SHIB به قیمت 0.00007307 دلار خرید و فروش می‌شود.

آیا شیبا یک دلار می شود؟

یک دیدگاه کاملا غلط، در ذهن افراد تازه وارد و ناآشنا، وجود دارد؛ هر چه یک ارز دیجیتال ارزان‌تر باشد، فرصت رشد بیشتری دارد. با همین ذهنیت، اگر الان اقدام به خرید SHIB کنیم، در صورت یک دلاری شدن قیمت ارز دیجیتال شیبا اینو پول زیادی به دست خواهیم آورد. تصور کنید شیبا اینو 0.00007307 دلاری به قیمت یک 1 دلار می رسد! در این صورت سرمایه شما 13 هزار برابر (به طور دقیق 13,685 برابر) خواهد شد. آیا می‌توانید چنین رشدی را تصور کنید؟ اگر چنین رویایی تبدیل به واقعیت شود، در صورت خرید 10 میلیون تومان شیبا، سرمایه‌تان 136 میلیارد تومان خواهد شد.

اما این‌ها همه وهم و خیال است. اگرچه این دیدگاه که ارزهای دیجیتال دارای قیمت پایین که هنوز رشد زیادی نکرده‌اند احتمالا پتانسیل بالاتری برای رشد دارند، اما نباید از فاکتور بسیار مهم مارکت کپ یا ارزش کل بازار غافل شد.

مارکت کپ یا سرمایه (ارزش) بازار چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

مارکت کپیتالیزیشن نشان می‌دهد در بازار یک ارز دیجیتال (و در کل یک دارایی) چقدر سرمایه در گردش است. به منظور حساب کردن آن باید تعداد توکن‌های در گردش داخل شبکه را در قیمت هر واحد (قیمت هر توکن) ضرب کنید. فرض کنید در شبکه رمز ارز Z، به میزان X عدد توکن وجود دارد. قیمت هر توکن Y دلار است. ارزش بازار Z مساوی X*Y دلار است. مثلا تا امروز 18,858,812 بیت کوین استخراج شده و قیمت هر کدام 61 هزار دلار است. با ضرب این دو عدد، سرمایه بازار 1,166,115,246,825 تریلیون دلار می‌شود.

ایلان ماسک حامی شیبا اینو و به دنبال یک دلاری کردن آن نیست!

آیا به ایلان ماسک دل خوش کرده‌اید و تصور می‌کنید ثروتمندترین فرد دنیا تا یک دلاری شدن شیبا دست بر نخواهد داشت؟ سخت در اشتباه هستید. او روز 2 آبان 1400 به وسیله انتشار یک توئیت اعلام کرد فقط در ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم و دوج کوین سرمایه گذاری کرده و SHIB ندارد. او زمانی از یک دلاری شدن دوج کوین صحبت می‌کرد، اما چنین چیزی درباره شیبا اینو صادق نیست.

2 آبان 1400، روزی که توکن Shiba Inu بعد از ده روز طی کردن روند صعودی باز هم پنجاه درصد رشددیگر را تجربه کرد، یکی از حساب‌های کاربری آن در توئیتر، به امید پامپ بیشتر، ایلان ماسک را خطاب کرد و از او پرسید چقدر شیبا دارد.ایلان ماسک در پاسخ گفت فقط در سه رمز ارز بیت کوین، اتریوم و دوج کوین سرمایه گذاری کرده است. ثروتمندترین فرد دنیا در ادامه به دنبال‌کنندگانش توصیه کرد در بازار کریپتوکارنسی زیاده‌روی نکنند و در تولید محصول و همچنین ارائه خدمات مفید به انسان‌ها دنبال ارزش واقعی باشند.پس فرضیه رشد شیبا اینو تا یک دلاری شدن به لطف حمایت آقای ماسک منتفی است.

توکن سوزی به رشد کمک می‌کند، اما معجزه نخواهد کرد

بررسی‌های وب سایت certik به طرح یک نمودار دقیق منتهی شد که نحوه عملکرد مکانیزم توکن سوزی شیبا اینو را نشان می‌دهد. ممیزی صرافی غیر متمرکز شیبا سواپ و همچنین نمودار، هیچ کدام اشاره‌ای به یک برنامه توکن سوزی منظم ندارند. البته، این به معنی دروغ بودن ادعای سوزاندن توکن‌ها نیست و این اتفاق واقعا رخ داده است.

بر اساس برنامه جدید صرافی ShibaSwap، جفت‌های معاملات جدید یا استخرهای (نقدینگی) جدید به منظور اضافه شدن به این پلتفرم باید 25 هزار توکن SHIB و همچنین توکن LEASH را بسوزانند. همچنین استخر ETH-RYO سیستمی ایجاد کرده تا 1 درصد کارمزد دریافتی از تمام تراکنش‌ها سوزانده شود. اقداماتی از این دست شیبا اینو را به سمت یک دلاری شدن هل می‌دهند، اما همچنان به این عدد نخواهند رساند!

در روز 7 اکتبر 2021 (15 مهر 1400) اعلام شد بخشی از کارمزد تمام تراکنش‌های خرید و فروش شیبا اینو انجام شده در NowPayments سوزانده می‌شوند، هر چند عددی به عنوان درصد مشخص نشد. گفتنی است NowPayments یک سرویس پرداخت ارز دیجیتال یکپارچه با شاپیفای (Shopify) است. در اینجا کارمزدی 0.5 درصدی از خرید و فروش‌ها دریافت می‌شود.از طرفی دیگر تا امروز 50 درصد کل عرضه SHIB سوزانده شده است! وقتی برای اولین مرتبه این توکن عرضه شد، سازنده نیمی از کل عرضه یعنی 500 تریلیون عدد را به احترام ویتالیک بوترین خالق اتریوم به او اهدا کرد، اما نابغه دنیای بلاک چین گفت دوست ندارد به یک نماد قدرت این چنینی تبدیل شود، به همین دلیل 90 درصد عرضه در اختیارش را سوزاند! او 10 درصد باقی مانده را به یک موسسه خیریه در هند، که با ویروس کرونا مقابله می‌کند، هدیه کرد. همانطور که می‌بینید تا امروز نزدیک به 50 درصد کل عرضه توکن شیبا سوزانده شده است. پس نباید از برنامه توکن سوزی آن انتظار معجزه داشت.

از طرفی دیگر، کدام نهاد قرار است برنامه توکن سوزی را با هدف یک دلاری کردن شیب پیش ببرد؟ بایننس کوین به عنوان یکی ارز دیجیتال که برنامه‌ای مشخص و دائمی برای سوزاندن توکن‌ها دارد، توسط بزرگترین صرافی دنیا یعنی بایننس حمایت می‌شود. این پلتفرم خرید و فروش رمز ارز برای حمایت از هولدرهای BNB هر سه ماه یک مرتبه بخشی از درآمد خود را به خرید مقداری بایننس کوین از بازار و سپس از بین بردن آ‌ن‌ها اختصاص می‌دهد. اما کدام حامی مالی قرار است عمل مشابهی در بازار شیبا اینو انجام بدهد؟ آیا شما یا سایر هولدرهای SHIB حاضر به فداکاری برای افزایش سود بقیه هستید!؟

آیا شیبا اینو برنامه‌ای برای توکن سوزی دارد؟

نبض بازار در دست نهنگ‌ها است

نهنگ‌ها که به زبان ساده افراد دارای مقدار زیادی از یک ارز دیجیتال محسوب می‌شوند، نبض مارکت را در اختیار دارند. دامپ و پامپ‌های اساسی نتیجه تحرکات آن‌ها است. اگر آن‌ها تصمیم بگیرند و SHIB را هدف بعدی خود برای نوسان‌گیری انتخاب کنند، به سمت شیبا اینو یک دلاری حرکت خواهیم کرد. اما اگر نهنگ‌ها به این نتیجه برسند که وقت خروج از بازار SHIB و رو آوردن به یک کوین یا توکن دیگر است، قیمتش با شیب زیاد سقوط می‌کند.توجه به رفتار نهنگ‌ها به پیش‌بینی روند آتی کمک زیادی می‌کند. به عنوان نمونه روند صعودی اخیر SHIB تقریبا بعد از خرید 6.3 تریلیون عدد از این توکن (به ارزش 257 میلیون دلار) آغاز شد. حال اگر یک نهنگ چنین مقداری یا حتی کمتر از آن را به فروش برساند، قیمت در جهت معکوس حرکت خواهد کرد.

اگرچه انجمن ShibArmy تعداد اعضای خود را چند میلیون نفر اعلام می‌کند، اما بر اساس اطلاعات به دست آمده از وب سایت اتر اسکن در حال حاضر حدود 860 هزار نفر هولدر SHIB هستند. با در نظر گرفتن حجم بالای فعالیت این افراد در شبکه‌های اجتماعی، به نظر آن‌ها قادر خواهند بود به اهداف خود مثلا یک سنت یا یک دلاری شدن شیبا دست پیدا کنند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد همه چیز تحت اراده و کنترل 8 نفر است؛ بدون در نظر گرفتن موجودی صرافی‌ها و همچنین مقادیر از بین رفته در توکن سوزی، 8 آدرس (کیف پول) نزدیک به 70 درصد کل عرضه شیبا را در اختیار دارند. بزرگترین نهنگ SHIB به تنهایی مالک 40 درصد کل عرضه است! اگر 100 هولدر دارای بیشترین میزان شیبا اینو را در نظر بگیریم، سرمایه در اختیار آن‌ها حدود 80 درصد کل عرضه می‌شود.

تعداد نهنگ های شیبا اینو

پس برخلاف آن چه ریوشی سازنده توکن SHIB ادعا می‌کند این نیز شبیه سایر ارزهای دیجیتال تحت سلطه نهنگ‌ها است و نمی‌توان چندان آن را مردمی دانست! همانطور که گفتیم، وقتی فقط یکی از هشت نفر اول، یا در بدترین حالت همه آن‌ها، به این نتیجه برسند که شیبا اینو به اندازه کافی سودآوری داشته و دیگر باید سراغ یک توکن دیگر رفت، با فروش دارایی خود سبب ریزش قیمت شدید شیبا خواهند شد که برخلاف مسیر یک دلاری شدن مورد انتظار اغلب خریداران است.یکی از این نهنگ‌ها، فقط 3400 دلار توکن در تابستان 1399 خرید، اما ارزش دارایی وی در آبان 1400 به بالای 1 میلیارد دلار رسید! رمزارز شیبا در آگوست سال 2020 توسط فردی ناشناس ملقب به “ریوشی” ایجاد شد. این ارز دیجیتال نماد یک سگ ژاپنی است. شیبا توکن به سرعت توانست ارزش خود را بالا ببرد. ایلان ماسک در شبکه‌های اجتماعی اشاره‌هایی به ارز شیبا کرد اما در نهایت طی یک توییت اعلام کرد که دارای ارز شیبا اینو نیست و قصد خریدی هم در این باره ندارد. ویتالیک بوترین در 13 می 2020 ، بیش از 50 تریلیون ارز شیبا را به صندوق COVID-Crypto هند اهدا نمود. بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال آینده ارز شیبا هستند تا بتوانند با رشد این ارز سرمایه خودشان را چند برابر کنند.

همانطور که در مقدمه  مقاله اشاره شد، ارزدیجیتال شیبا با الگوبرداری از دوج کوین توسط فردی معروف به ریوشی ساخته شد. ارز شیبا از الگوریتم ERC20 پیروی می‌کند. یعنی یک توکن مبتنی بر اتریوم می‌باشد. این ارزهای دیجیتال به دلیل قیمت ناچیز اولیه، سرمایه‌گذاران بسیاری را به خود جذب می‌کنند که در بسیاری از موارد شاهد افزایش قیمت بی‌نظیر چنین توکن‌هایی می‌باشیم. برای مثال: دوج کوین، با افزایش قیمت از 0.0002 تا 0.75 باعث جذب سرمایه‌گذاران بزرگ به توکن‌های کم‌ارزش شد. وبسایت شیبا اینو در قسمتی خود را DogeCoin Killer معرفی می‌کند! به هرحال ارز شیبا اینو Shiba Inu در دسته میم‌کوین ها قرار می‌گیرد. به ارزهایی که در ابتدا تارگت خاصی ندارند و صرفا بر اساس شوخی و یا سرگرمی ایجاد می‌شوند، میم کوین می‌گویند. تعدادی از میم کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال عبارتند از :

    Baby Dogecoin(BabyDoge)

    Dogecoin(Doge)

    Jindo Inu(Jind)

    Alaska Inu(Las)

    Alaskan Malamute Token(Lasm)

شیبا اینو چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفتیم شیبا اینو یک توکن مبتنی بر اتریوم است. بنابراین با اکوسیستم وسیع اتریوم سازگار می‌باشد. به گفته توسعه‌دهنده، بلاک چین اتریوم میزبان عالی برای شیبا اینو بود زیرا از قبل امن و به خوبی تثبیت شده بود و به پروژه اجازه می‌داد غیرمتمرکز بماند.اکوسیستم شیبا اینو از سه توکن و خدمات دیگری تشکیل شده است که کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این سه توکن عبارتند از:    شیبا اینو (SHIB) ارز اصلی پروژه است. این توکن کل اکوسیستم شیبا اینو را تامین می‌کند و مجموع عرضه آن 1 کوادریلیون است. با این حال، توسعه دهنده آن، 50% از عرضه را در Uniswap برای اهداف نقدینگی قفل کرد. در حالی که ویتالیک بوترین، بنیان گذار اتریوم، وظیفه داشت 50% باقی مانده را نگه دارد، بوترین برخی از توکن‌های در اختیارش را فروخت و پول را به صندوق امداد کووید-19 در هند اهدا کرد. اقدامی که قیمت SHIB را بیشتر افزایش داد. بوترین 40% از کل عرضه SHIB را سوزاند و مقدار موجود در دسترس کاربران را کاهش داد.

    لیش (LEASH): این دومین توکن در اکوسیستم شیبا اینو است و نمایان‌گر طرف دیگر شیبا است. مجموع عرضه آن 107646 توکن است که بسیار کمتر از تریلیون‌ها توکن Shiba Inu می‌باشد.  بون (BONE): این توکن حکمرانی اکوسیستم شیبا اینو است. bone به کاربران اجازه می‌دهد تا در مورد پیشنهادات آینده رای دهند و مجموعاً 250 میلیون توکن دارد.

جنبه‌های دیگری نیز برای اکوسیستم شیبا اینو وجود دارد که عبارتند از:

    ShibaSwap: شیبا سواپ پلتفرم تبادل غیرمتمرکز اکوسیستم Shiba Inu است. در واقع این یک صرافی است که به افراد اجازه می‌دهد تا ارزهای رمزنگاری شده را به صورت غیر متمرکز معامله کنند.

Inkubator: این انکوباتور برای کشف راه‌هایی برای ارج نهادن به خلاقیت هنرمندان خارج از هنرهای سنتی طراحی شده است. هدف آن پرورش سازندگان واقعی هنر و سایر محتواها می‌باشد.

Shiboshi: شیبوشی توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) تولید شده توسط Shiba Inu می‌باشند که مبتنی بر بلاک چین اتریوم هستند و هر Shiboshi ویژگی متفاوتی دارد و آن‌ها را منحصر به فرد می‌کند

 

کیف پول‌های ارز دیجیتال شیبا اینو

Ledger

کیف پول‌های ارز دیجیتال شیبا اینو - لجر

Ledger که در سال 2014 تأسیس شد، به یک شرکت سریع و در حال توسعه تبدیل شده است که زیرساخت‌ها و راه‌حل‌های امنیتی را برای ارزهای دیجیتال مانند توکن شیبا و همچنین برنامه‌های بلاک چین، برای مشاغل و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. کیف پول لجر بیش از 1500 ارز دیجیتال از جمله توکن شیبا را پشتیبانی می‌کند. برای حفظ امنیت کیف پول، لجر از سخت‌ترین استانداردهای امنیتی استفاده می‌کند.

Trezor

کیف پول‌های ارز دیجیتال شیبا اینو - ترزور

کیف پول Trezor یک کیف پول سخت افزاری است که به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا انواع ارزها را به طور امن ذخیره، انتقال و دریافت کنند. SatoshiLabs، مستقر در جمهوری چک، این کیف پول را در سال 2014 تأسیس کرد. کیف پول Trezor به طور قابل توجهی ایمن‌تر از کیف پول‌های نرم افزاری معمولی است زیرا کلیدهای خصوصی به جای رایانه‌های موبایل یا دسکتاپ در دستگاه واقعی ذخیره می‌شوند. از آن جایی که کیف پول زمانی که به کامپیوتر شما متصل نیست آفلاین است، دسترسی هکر به توکن‌های شیبا شما تقریبا غیرممکن است. کیف پول Trezor یک کیف پول چند ارزی است. به این معنی که می‌تواند انواع ارزهای دیجیتال را در خود جای دهد.

    اگر به دنبال خرید انواع مدل کیف پول هستید می توانید از سایت پاسارگادپی استفاده کنید.

Lumi Wallet

این کیف پول دارای رابط کاربری مناسبی می‌باشد. به صورتیکه برای همه کاربران مبتدی و پیشرفته قابل استفاده است. این کیف پول به راحتی راه اندازی شده و به هیچ اطلاعات شخصی برای ثبت‌نام نیاز ندارد. لومی ولت یک کیف پول رایگان است. همچنین این کیف پول متن باز می‌باشد. متن باز بودن به معنای این است که عموم می‌توانند در ارتقای آن مشارکت کنند، و کد های آن را مشاهده کنند. همچنین این کیف پول با پشتیبانی بیش از 100 رمز ارز به یک کیف پول مناسب برای کاربران تبدیل شده است. شما می‌توانید این کیف پول را از سایت رسمی lumi wallet  دانلود کنید.

Trust Wallet

این کیف پول توسط بایننس خریداری شده است. و به عبارتی کیف پول بایننس می‌باشد. تراست ولت یکی از پر طرفدارترن کیف پول‌های دیجیتالی است که از رمزارزهای بسیاری پشتیبانی می‌کند. دارای رابط کاربری مناسب و طراحی ساده ای است. همچنین وجود صرافی داخلی و همچنین امکان ارتباط با پلتفرم‌های غیرمتمرکز دیگر، از جمله ویژگی‌های برتر این کیف پول می‌باشد.

MetaMask

یکی دیگر از کیف پول‌هایی که از ارزدیجیتال شیبا پشتیبانی می‌کند، کیف پول متامسک می‌باشد. این کیف پول که ولت رسمی اتریوم محسوب می شود، از تمامی رمزارزهای مبتنی بر Erc20 را پشتیبانی می‌کند. این ولت همچنین بخشی برای ارتباط با برنامه‌های غیرمتمرکز یا Dapp و قراردادهای هوشمند را نیز قرار داده است. این کیف پول به صورت افزونه بر روی مرورگرهایی همچون کروم، فایرفاکس و …. نصب می‌شود. با ورود به وبسایت رسمی Metamask شما می‌توانید این کیف پول را دانلود کنید. همچنین این کیف پول برای نسخه های اندروید و ios هم در دسترس قرار گرفته است. اما اخیرا گزارش هایی مبنی بر حمله‌های فیشینگ از طریق نسخه اندروید آن که در گوگل پلی قرارگرفته، شنیده ایم. به این منظور برای جلوگیری از خطرات احتمالی از افزونه آن استفاده کنید.

استخراج رایگان ارز شیبا اینو

قبل از اینکه وارد مبحث استخراج و یا دریافت شیبا اینو شویم، لازم است یک نکته مهم را بدانید. کوین‌ها و توکن‌ها با یکدیگر متفاوت اند. کوین، به دسته ای از ارزهای دیجیتال اطلاق می‌گردد که بلاکچین اختصاصی دارند. در مقابل توکن ها، دسته ای از رمزارزها هستند که بر روی بلاکچین یک ارز دیگر پیاده‌سازی می‌شوند. شیبا یک توکن است که برروی پلتفرم Erc20 پیاده‌سازی شده است. بنابراین قابلیت استخراج را ندارد. چرا که توسعه دهندگان از همان ابتدای عرضه،  توکن ها را ارائه کرده‌اند. بنابراین اکنون می‌دانیم که تنها ارزهای دیجیتالی که بلاکچین اختصاصی دارند، می‌توانند استخراج شوند.

    minerنکته جالب توجه دیگری که باید به آن دقت کنید این است که، هیچ گونه استخراج رایگانی برای هیچ ارزی امکان پذیر نیست! حتما از خود سؤال می‌کنید که بسیاری افراد این کار را انجام داده‌اند و…. اما باید بدانید که سخت در اشتباهید. تمامی وبسایت‌ها و برنامه‌های نرم افزاری که ادعا می‌کنند به صورت رایگان می‌توانید ارز دریافت کنید، در واقع از پردازنده سیستم شما استفاده می‌کنند.

   به عبارت دیگر؛شما وقتی با کامپیوتر و یا موبایل خود اقدام به استخراج می‌کنید؛ درواقع قدرت پردازشی سیستم خود را استفاده می کنید. که این موضوع موجب آسیب جدی به دستگاه شما می‌شود و قطعا با خسارت‌هایی همراه است. چراکه عمر دستگاه شما را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد. در مورد ارزهایی مثل: بیت کوین، استخراج رایگان بیشتر شبیه یک شوخی است. چراکه ماینرها با سخت افزار قوی رقیب شما هستند؛ و با توجه به شلوغی شبکه بیت کوین عملا هیج شانسی برای استخراج بیت کوین با گوشی و کامپیوتر نخواهید داشت. به صورت کلی برای دریافت رایگان ارز شیبا دو راه بیشتر ندارید ؛ راه اول ایردراپ‌ها هستند و راه دوم استخراج. در حال حاضر،هیچ ایردراپی برای این ارز وجود ندارد.

آموزش استخراج شیبا با کامپیوتر

نرم افزار unmineable یک نرم افزار استخراج ارز دیجیتال شیبا است؛ که از سایر برنامه‌های استخراج شیبا محبوب‌تر است. علت آن سهولت در استفاده از این نرم افزار می‌باشد. این نرم افزار با استفاده از قدرت پردازش رایانه شما، استخراج را انجام می‌دهد. در ادامه طرز کار با نرم افزار unmineable را به صورت کامل آموزش خواهیم داد.

گام اول

وارد وبسایت unmineable شوید. در صفحه اصلی ، شما لیستی از ارزها را مشاهده می‌کنید. در این قسمت ارز مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید. که ارز مورد نظر ما در این بخش SHIBA INU می‌باشد.

گام دوم

آموزش استخراج ارزشیبا با نرم افزار unmineable -

پس از اینکه روی ارز انتخابی کلیک می‌کنید، به صفحه بعد هدایت می‌شوید. در این قسمت باید الگوریتم استخراج را انتخاب کنید. به شما توصیه می‌کنیم الگوریتم Randomx را که مخصوص cpu های کامپیوتری است، انتخاب کنید. سپس در کادرهای مشخص شده با فلش، آدرس ولت خود را وارد کنید. سپس باید برنامه مربوط به الگوریتم انتخابی را دانلود و استخراج را شروع کنید. شما همچنین می‌توانید برنامه را به گونه ای تنظیم کنید که پس از رسیدن به مقدار مورد نظر، به والت شما واریز شود. همچنین انتخاب یکی از حالت‌های استخراج سریع و کند نیز به عهده شما است. پیشنهاد می‌کنیم اگر سیستم شما خنک کننده قوی ندارد؛ روی حالت سریع استخراج نکنید.

بررسی آینده ارز دیجیتال شیبا

شیبا محبوبیت خود را مدیون کمپین های تبلیغاتی است. در ژانویه 2021 و در روزهای اولیه تا دویست درصد رشد را روزانه تجربه می کرد و درواقع تبلیغات انجام شده روی این کوین ها جواب داده بود. بر خلاف دوج کوین که در اروپا و آمریکا مورد توجه و تبلیغ قرار گرفت شیبا در کشورهای شرق آسیا مورد حمایت قرار گرفت. صرافی هایی که در بین چینی ها بسیار محبوب بودند نشان دادند که به شیبا علاقمندند و این قدرت شیبا در آسیا و خاورمیانه باعث رشد روز افزون محبوبیت این ارز دیجیتال شد.

اگر از ابتدا بررسی کنیم ارز شیبا، میم کوینی بود که با الگوبرداری از دوج کوین، هیجانات زیادی بپا کرد. افرادی مانند:ایلان ماسک، در افزایش این توکن بی‌تاثیر نبودند. اما از نظر کارشناسان توکن‌هایی که بخاطر جانبداری‌های شخصی رشد می کنند، با کنار رفتن شخص مذکور نیز سقوط می کنند؛ که این موضوع شیبا را به یک توکن غیرقابل اعتماد برای سرمایه گذاری تبدیل می‌کند. اما بهرحال چون این توکن مبتنی بر اتریوم است، با افزایش قیمت اتریوم انتظار می‌رود شیبا نیز شاهد رشدهایی باشد.

    از آنجایی که اوج قیمت شیبا، همانطور که پیش از این گفته شده بود 0.000038 دلار بود، این یک دیدگاه طبیعی است که در نظر بگیریم قیمت آینده ارز شیبا اینو روزی دوباره به این نقطه برسد. که در این صورت 350% رشد را نشان می‌دهد. هرچه مارکت کپ این ارز نیز بیشتر شود، ارزش آن بیشتر خواهد شد. این موضوع قابل حدس است چرا که شیبا به صورت مداوم بخاطر قیمت اندک طرفداران بسیاری را جذب می‌کند. اما بسیاری کارشناسان معتقدند تا 3 سال آینده ارز شیبا از  0.00004 عبور خواهد کرد. کمپین 1 دلاری شدن شیبا تا 2025 نیز اخیرا بسیار ترند شده است که این موضوع نیازمند این می‌باشد شیبا هر ماه حدود 25% رشد داشته باشد! رشد ارزهایی مانند شیبا احساس FOMO را در بین تریدرها و علاقمندان بازار کریپتو افزایش می دهند. احساس “ترس از جا ماندن” باعث می شود که افراد با مشاهده اطرافیان خود و ده ها و صدها برابر شدن سرمایه آنها ترغیب بشوند که بر روی آینده ارز شیبا سرمایه گذاری کنند و به این جمعیت بپیوندند و همین موضوع باعث افزایش دوباره قیمت و بالا رفتن تقاضا می شود.

پاسخ به این سوال که آیا سرمایه گذاری روی آینده ارز شیبا کار عاقلانه ای هست یا نه، کار ساده ای نیست. دوج کوین هم از ابتدا یک شوخی حساب میشد ولی افراد بسیاری توانستند از آن به سود خوبی برسند. سرمایه گذاری روی کوین ها و توکن ها نیازمند دانش و آگاهی است و بستگی به این دارد که چه سیاستی بری سرمایه گذاری در نظر دارید. پیشنهاد پاسارگادپیمنت به همه تریدرهای تازه وارد این است که میزانی از سرمایه خود را وارد بازار کنند که با از دست رفتن آن متحمل ضرر چندانی نشوند.

خرید ارز شیبا از صرافی ایرانی

در حال حاضر میتوانید در صرافی ارز دیجیتال ایرانی بیت پین به خرید و فروش رمزارز شیبا بپردازید. برای خرید شیبا فقط کافی است ثبت‌نام کنید و وارد حساب کاربری خود شده و در بازار خرید و فروش ارز دیجیتال شیبا اینو را انجام دهید.

صرافی های خارجی که امکان خرید SHIB را دارد نیز:

یونی سواپ Uniswap: راه اندازی این صرافی از تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۱۸ صورت گرفته است. این صرافی محلی برای مبادله توکن های مبتنی بر استاندارد ERC-20 می باشد

Gate.io: این صرافی در کشور چین راه اندازی شده است و در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شده است. صرافی Gate.io خدمات زیادی را به کاربران ارائه می دهد و یکی از آنها معاملات مارجین است.

Poloniex: صرافی پولونیکس در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد. این صرافی به کاربران این امکان را می دهد تا از طریق سیستم عامل های اندروید و ios به این صرافی دسترسی داشته باشند.

۰x: صرافی زیروایکس یکی از پروتکل های نقدینگی می باشد که امکان تبادل دارایی های نظیر به نظیر را در بلاکچین اتریوم فراهم می کند. این پروتکل مجموعه ای از قوانین را تعیین می کند که کاربران می توانند با رعایت آن قوانین از این صرافی به راحتی استفاده نمایند.

1inch: راه اندازی صرافی وان اینچ در ماه مِی سال ۲۰۱۹ صورت گرفته است. این پلتفرم علاوه بر مبادله رمز ارزها، ویژگی های دیگری را در اختیار کاربران قرار می دهد. کاربران می توانند از طریق سفارشات محدود مبادلات خود را در این صرافی انجام دهند.

Hoo: این صرافی خود را به عنوان یک پلتفرم معاملاتی توصیف می کند که بسیار پیشرفته می باشد. هدف از راه اندازی این پلتفرم ارائه خدمات به کاربران در سطح بین المللی می باشد.

BitMart: صرافی بیت مارت در تاریخ ۲۰۱۸/۳/۱۵ آغاز به کار کرد و یک صرافی متمرکز می باشد.

Bilaxy: صرافی بیلکسی در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شد و ادعا می کند که از بیش از ۸۰ کشور در سرسار جهان کاربر دارد. این صرافی طیف گسترده ای از خدمات را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد.

Hotbit: صرافی هات بیت در ژانویه ۲۰۱۸ تاسیس شد و از رمز ارزهای بسیاری پشتیبانی می کند.

کلام آخر ارز دیجیتال شیبا SHIB

بعید نیست شیبا اینو رشد بیشتری را تجربه کند، همانطور که یک میم کوین مثل دوج کوین نیز زمانی توانست به فهرست پنج رمز ارز برتر بازار با بیشترین سرمایه در گردش وارد شود. جامعه کاربران آن در حال گسترش است و همین موضوع سبب شده صرافی‌های بیشتری SHIB را به پلتفرم خود اضافه کنند. کسب و کارهای بیشتری هم اکنون آن را به عنوان یک روش پرداخت قبول می‌کنند. از برنامه توکن سوزی آن نیز نباید غافل شد. پس با وجود احتمال بسیار بسیار پایین شیبا 1 دلاری و اطمینان از این که قیمت شیبا اینو به یک دلار نخواهد رسید (حداقل طی صد سال آتی، برای خوشحال نگه داشتن منتقدان!) همچنان امکان سودآوری وجود دارد.

مجددا تاکید می‌کنیم تحلیل بالا به معنی عدم امکان رشد بیشتر SHIB نیست و احتمال چند برابر شدن قیمت این توکن در آینده دور یا نزدیک باز هم وجود داد، اما نباید از توکن‌ سوزی یا حمایت‌های احتمالی ایلان ماسک در آینده توقع معجزه داشت، چنان که می‌بینیم توئیت‌های ایلان ماسک درباره دوج کوین دیگر تاثیر سابق را ندارند و برنامه توکن سوزی سایر ارزهای دیجیتال تاثیر چشم‌گیری روی رشد آن‌ها نداشته‌اند. از سوزانده شدن حدود نیمی از عرضه کل SHIB تا امروز نباید چشم‌پوشی کرد. درخواست می‌کنیم به محاسبات انجام شده در بالا و مقایسه اعداد توجه کنید!

اما فراموش نکنید به عقیده ما، خرید ارزهای دیجیتالی مثل شیبا اینو نه یک سرمایه گذاری بلکه نوعی قمار است. هنوز عده‌ای درباره پشتوانه‌دار بودن یا نبودن رمز ارزهایی مثل اتریوم، با وجود داشتن تکنولوژی خارق‌العاده و کاربردهای نوآورانه، شک و شبهه دارند. حال چطور می‌توان پشتوانه‌ای برای SHIB متصور شد؟ از دیدگاه فاندامنتال آینده‌ای برای آن وجود ندارد، اما امروز می‌بینیم رفتار بازار به گونه دیگری است و توکن‌های به ظاهر مردمی سرمایه بیشتری جذب می‌کنند. شاید مخالف این نظر باشید و توکن مورد بحث را با بیت کوین مقایسه کنید، اما نباید فراموش کنید BTC یک اختراع و دستاورد بزرگ بود، اما بعد از آن صدها هزار کپی مستقیم از آن ایجاد شد. SHIB یکی از آن‌ها است.

توجه به رفتار نهنگ‌ها به پیش‌بینی روند آتی کمک زیادی می‌کند. به عنوان نمونه روند صعودی اخیر SHIB تقریبا بعد از خرید 6.3 تریلیون عدد از این توکن (به ارزش 257 میلیون دلار) آغاز شد. حال اگر یک نهنگ چنین مقداری یا حتی کمتر از آن را به فروش برساند، قیمت در جهت معکوس حرکت خواهد کرد.

اگرچه انجمن ShibArmy تعداد اعضای خود را چند میلیون نفر اعلام می‌کند، اما بر اساس اطلاعات به دست آمده از وب سایت اتر اسکن در حال حاضر حدود 860 هزار نفر هولدر SHIB هستند. با در نظر گرفتن حجم بالای فعالیت این افراد در شبکه‌های اجتماعی، به نظر آن‌ها قادر خواهند بود به اهداف خود مثلا یک سنت یا یک دلاری شدن شیبا دست پیدا کنند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد همه چیز تحت اراده و کنترل 8 نفر است؛ بدون در نظر گرفتن موجودی صرافی‌ها و همچنین مقادیر از بین رفته در توکن سوزی، 8 آدرس (کیف پول) نزدیک به 70 درصد کل عرضه شیبا را در اختیار دارند. بزرگترین نهنگ SHIB به تنهایی مالک 40 درصد کل عرضه است! اگر 100 هولدر دارای بیشترین میزان شیبا اینو را در نظر بگیریم، سرمایه در اختیار آن‌ها حدود 80 درصد کل عرضه می‌شود

 

پنج شنبه, 25 آذر 1400 11:40

ارز دیجیتالی سولانا چیست؟ (SOL)

ارز دیجیتالی سولانا چیست؟

سولانا با نماد اختصاری SOL یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۵۱.۸۲ میلیارد دلار، در رتبه ۵ بازار قرار داشته و سهم ۲.۱۸ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد . هر واحد از سولانا در این لحظه با قیمت ۱۶۸.۴۲ دلار، با احتساب نرخ تتر ۳۱,۰۲۵ تومان معادل ۵,۲۲۵,۴۳۳ تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن ۱.۹۴ میلیارد دلار است. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر -۱.۷۶% کاهش یافته است. بالاترین قیمت سولانا در تاریخ ۱۶ آبان ۱۴۰۰(06 November 2021) معادل ۲۶۰.۰۹ دلار بوده که همینک %۳۵.۲۴ پایین‌تر از آن زمان قرار دارد. تعداد واحدهای در گردش سولانا ۳۰۷.۶۵ میلیون و تعداد کل واحدهای آن ۴۸۸.۶۳ میلیون خواهد بود. در حال حاضر فعال ترین صرافی که در آن سولانا معامله می‌شود، صرافی Binance با سهم %۱۸.۸۹ از حجم معاملات روزانه است.

ارز دیجیتال سولانا (Solana) یک بلاک چین رمز ارزی پشتیبانی کننده از قراردادهای هوشمند و برنامه های غیر متمرکز می باشد که از طریق اثبات سهام با کمترین موانع ورودی به دنبال به حداکثر رساندن بازدهی و کارایی شبکه خود می باشد. پردازش در این شبکه به صورت 50 الی 65 هزار تراکنش در ثانیه و با محدودیت بیش از 70,000 تراکنش صورت می گیرد. این شبکه بدون کاهش امنیت و تمرکز زدایی، به دنبال افزایش مقیاس پذیری می باشد و قصد دارد با پشتیبانی از نرم افزارهای بلاک چینی با سرعت بالا، در سطح بین المللی اقدام کند. این ارز دیجیتال از امنیت زیاد و اپلیکیشن های غیرمتمرکز برخوردار است. سولانا با توجه به بهره مندی از الگوریتم اثبات زمان می تواند برای افزایش سرعت بلاک چین، گذر زمان را به سادگی و به صورت کد، وارد دفتر کل کند.

 ویژگی سولانا چیست؟

وقتی صحبت از اپلیکیشن غیر متمرکز می‌شود، سرعت اهمیت پیدا می‌کند. اتریوم در شرایط فعلی دچار معضل ترافیک شبکه است؛ اما سولانا به‌ دلیل توان عملیاتی بالا، از چنین مشکلی رنج نمی‌برد.

سولانا مدعی است که توانایی پردازش بیش از ۵۰ هزار تراکنش در ثانیه (TPS) دارد؛ این باعث می‌شود در زمان نوشتن این مقاله، سولانا سریع‌ترین بلاک چین باشد. برای درک بهتر این مسئله، باید بدانیم که سولانا هزار برابر سریع‌تر از بیت کوین با حداکثر توان عملیاتی ۵ الی ۷ TPS و ۳ هزار برابر سریع‌تر از اتریوم با توان عملیاتی حدودا ۱۵ TPS است.

۵۰ هزار TPS و ۴۰۰ میلی‌ثانیه زمان بلاک، امن، غیر متمرکز و بدون شاردینگ.

 سولانا ادعا دارد که دارای متوسط زمان بلاک ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌ثانیه و متوسط کارمزد ۰٫۰۰۰۰۰۵ SOL (توکن بومی شبکه سولانا) است. سولانا با داشتن شرایط ذکرشده همراه با مقیاس‌ پذیری بسیار بالا می‌تواند میزبان اپلیکیشن‌های غیر متمرکزی باشد که در آن واحد از صدها هزار کاربر پشتیبانی ‌می‌کند.

سولانا این مقیاس‌ پذیری را بدون متوسل شدن به تکنولوژی‌های لایه-دو و خارج از زنجیره و بدون استفاده از شاردینگ به دست می‌آورد. این امر باعث تبدیل شدن سولانا به یکی از معدود بلاک چین‌های لایه-یک با بیش از هزار TPS می‌شود.

بر خلاف سایر پلتفرم‌ها، تقریبا همه می‌توانند با تبدیل شدن به تأییدکننده، گره سولانا را راه‌اندازی و به امنیت شبکه کمک کنند. این فرایند کاملا بدن نیاز به مجوز است؛ اما کاربران نیاز دارند حداقل سخت‌افزار را برای مشارکت در این امر رعایت کنند. حداقل امکانات سخت‌افزاری برای تبدیل شدن به تأییدکننده در سولانا در این لینک ذکر شده است. شبکه‌ی سولانا با داشتن حدودا هزار تأییدکننده، یکی از توزیع‌شده‌ترین بلاک چین‌ها محسوب می‌شود.

تفاوت سولانا با اتریوم چیست؟

 

تفاوت سولانا و اتریوم

بیت کوین را همگان به‌عنوان شکلی همتا به همتا از پول پذیرفته‌اند؛ حال آنکه اتریوم، پلتفرمی برای افزودن ویژگی همتا به همتا به همه چیز است. سولانا نیز با بهره‌مندی از قابلیت‌ اجرای قراردادهای هوشمند و زیرساخت‌های لایه اول، هم‌ردیف اتریوم قرار می‌گیرد؛ با این حال، دارای چندین قابلیت افزوده نیز هست.

البته نباید از نظر دور داشت که در مقایسه سولانا و اتریوم، برترین آلت کوین بازار همچنان بهترین گزینه برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موسوم به دپ (DApp) و اجرای قراردادهای هوشمند است؛ اما نمی‌توان انکار کرد که این شبکه همچنان از معضلاتی کهنه رنج می‌برد که البته درصدد اصلاح آن‌ها است. به‌دلیل فقدان مقیاس‌پذیری مناسب، کاربران اتریوم هرازچند گاهی با کارمزدهای بسیار گزافی مواجه می‌شوند. اگرچه گذار این شبکه از سازوکار اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) در حال انجام است، اما بعید است که تا اواخر سال ۲۰۲۱ یا حتی ۲۰۲۲ شاهد ادغام این سازوکار در شبکه اصلی اتریوم باشیم. گفتنی است که با پیاده‌سازی سازوکار اثبات سهام، کارمزد تراکنش‌ها با افزایش توان عملیاتی شبکه و پیاده‌سازی زنجیره‌های خرد کاهش می‌یابد. هنوز بیکن چین (Beacon Chain) که هماهنگ‌کننده خرده‌زنجیره‌ها در نسخه بعدی اتریوم است، به‌رغم راه‌اندازی در دسامبر ۲۰۲۰ (دی ۹۹) در دست آزمایش قرار دارد.

در آن سو سولانا در حال حاضر از ساختار اثبات سهام به‌عنوان سازوکار اجماع بهره می‌برد. با این حال، نوآوری کلیدی این شبکه در پروتکل اثبات پیشینه (Proof of History) آن نهفته است. در سیستم اثبات سهام، یافتن ترتیب زمانی در بلوک‌های ورودی تراکنش‌ها برای اعتبارسنج‌ها کار دشواری است. حال آنکه روش اثبات پیشینه یک رکورد یا سابقه تاریخی ایجاد می‌کند که با استفاده از اصول رمزنگاری، گذر زمان میان دو رویداد را صحت‌سنجی و تأیید می‌کند.

اساساً هر اعتبارسنج شبکه سولانا دارای یک ساعت مخصوص به خود است که ترتیب رویداد را تأیید و گذر زمان را هش می‌کند. بنابراین دنباله‌ای از هش‌ها ایجاد می‌شود که همگی از طریق یک تابع تأخیر تأییدپذیر قابل دستیابی‌اند. یاکوونکو، بنیان‌گذار سولانا، در سال ۲۰۱۸ این روش را راهی برای کدگذاری زمان در قالب داده توصیف کرده است.

به عبارت دیگر، سولانا می‌تواند تراکنش‌ها را به جای انتظار برای پرشدن بلوک (که بسیار زمان‌بر است)، به محض ورود پردازش کند. این ویژگی یکتا باعث می‌شود که سولانا بسیاری مقیاس‌پذیر باشد و تراکنش‌های بیشتری را در مقایسه با هر بلاک چین دیگری پردازش کند.

به‌جز این ویژگی در بحث مقایسه با اتریوم، سولانا از یک پروتکل انتشار بلوک ویژه به نام توربین (Turbine) بهره می‌برد. این پروتکل، داده‌های مهم را به تعدادی بیت مجزا تقسیم می‌کند که می‌توان آن‌ها را با سرعتی بیشتر و بدون اشغال زیاد پهنای باند به گره‌ها ارسال کرد. علاوه بر این، سولانا از سیستم تاور بی اف تی (Tower BFT) بهره می‌برد که می‌توان آن را نسخه‌ای پیشرفته از سیستم تحمل خطای بیزانسی در بلاک چین‌های اثبات سهام نمایندگی شده قلمداد کرد. این سیستم به‌نوعی تکمیل‌کننده سازوکار اثبات سهام است و به‌عنوان دروازه‌بان شبکه عمل می‌کند

در اخر تفاوت اصلی سولانا و اتریوم در حل مشکل مقیاس پذیری توسط لایه-۱ به جای استفاده از سایر روش‌های مرسوم است. سولانا با بهبود سرعت شبکه و ارتباط بین گره‌ها، پرسرعت طراحی شده است.

یکی از فواید اصلی مقیاس پذیری در این روش این است که ترکیب‌پذیری یعنی ارتباط بین قراردادهای هوشمند مختلف از بین نمی‌رود. اتریوم ۲٫۰ از «شاردینگ» استفاده می‌کند؛ تکنیکی که احتمالا موجب ایجاد برخی مشکلات بین اپلیکیشن‌های غیر متمرکز در شاردهای مختلف می‌شود.

 

برنامه‌نویسی در سولانا

سولانا از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و به توسعه‌دهندگان امکان نوشتن اپلیکیشن‌های غیر متمرکز روی شبکه خود می‌دهد. این بدین معنی است که صرافی‌های غیر متمرکز (DEX)، پلتفرم‌های وام‌دهی و بازارهای NFT می‌توانند روی سولانا اجرا شوند. سولانا در اساس از لحاظ زبان برنامه‌نویسی و طراحی شبکه با اتریوم که در حال حاضر بزرگ‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمند است، تفاوت دارد.

 زمان برنامه‌نویسی بومی در سولانا، RUST است. RUST زبان برنامه‌نویسی است که به جای استفاده آسان، بر عملکرد و قابلیت اطمینان تأکید دارد؛ این یعنی توسعه‌ی اپلیکیشن‌ در سولانا از اتریوم مشکل‌تر است. اتریوم از سالیدیتی استفاده می‌کند؛ اما دپ‌هایی که در سولانا ساخته می‌شوند، قابلیت اطمینان بالاتری دارند.

نوآوری‌های اصلی سولانا کدام است؟

سولانا در مجموع هشت نوآوری اختصاصی به ارمغان آورده است. این نوآوری‌ها حول گردش اطلاعات در شبکه می‌چرخند و هدف آن‌ها تبدیل کردن سولانا به سریع‌ترین شبکه برای انتقال داده است. این نوآوری‌ها شامل موارد زیر هستند:

گواه بر تاریخچه (PoH): ساعتی رمزنگاری شده برای بلاک چین

تحمل خطای بیزانس برج (Tower BFT)

Turbine: پروتکل پخش همگانی بلاک چین

Gulf Stream: پروتکل هدایت بدون استفاده از mempool (مکانیزم گره برای مرتب‌سازی تراکنش‌های تأیید‌نشده)

Sealevel: قراردادهای هوشمند سولانا

Pipelining: واحد پردازش تراکنش

Cloudbreak: دیتابیس حساب‌های کاربری

آرشیوکننده‌ها: ذخیره‌سازی تاریخچه‌ی بلاک چین

حال بیایید به اختصار نگاهی به این نوآوری‌ها بیندازیم:

 

تاریخچه‌ی سولانا

پلتفرم سولانا در ۲۰۱۷، توسط آناتولی یاکووِنکو (Anatoly Yakovenko) تأسیس شد. یاکوونکو قبل از سولانا در کوالکام مشغول به کار بود. او پس از کار برای دراپ باکس به‌عنوان مهندس نرم‌افزار، تجربه‌ی زیادی در زمینه‌ی الگوریتم‌های فشرده‌سازی دارد. یاکوونکو همراه با اریک، ویلیام مدیر ارشد فناوری و گرِگ فیتزجرالد، راهی نو برای حل مشکل توان عملیاتی موجود در بلاک چین‌های اتریوم و بیت کوین ایجاد کرد. این افراد تصمیم دارند پروتکلی توزیع‌شده و بدون نیاز به اعتماد درست کنند که مقیاس‌ پذیری بیشتری در اختیار می‌گذارد.

این تیم در حال حاضر از تجربه‌ی سازمان‌های مانند اپل، کوالکام، اینتل، گوگل، مایکروسافت، توییتر، دراپ باکس و ... استفاده می‌کند. تأثیری که سولانا ایجاد کرده است، باعث جلب نظر سرمایه‌گذارانی چون مولتی کوین کپیتال، فاندیشن کپیتال، اسلو کپیتال، CMCC Global، ابسترکت ونچرز و ... شده است.

اثبات تاریخچه (PoH): سولانا برای غیر متمرکز کردن بیشتر بلاک چین، راهی جدید به کاربران خود عرضه کرده است. سیستم PoH، شامل تاریخچه‌ی تراکنش‌های بلاک چین و هدف آن اثبات انجام تراکنش قبل از ثبت آن در دفتر کل (لجر) است. این امر توسط «تابع تأیید تأخیر» در سولانا انجام می‌شود. در بلاک چین سولانا، تراکنش‌ها در برچسب‌های زمانی جایگذاری شده‌اند؛ این کار باعث می‌شود قبل از پخش همگانی آخرین وضعیت بلاک چین در کل شبکه، زنجیره‌ای از رویدادها پردازش شوند. تراکنش‌ها از طریق فرآیندی به نام «پیش‌نگارش هش مقاوم ترتیبی» وارد بلاک‌ها می‌شوند. منظور از این فرایند، هش‌هایی غیر قابل تغییر است. سپس از این هش‌ها به‌عنوان ورودی در تراکنش بعدی استفاده می‌شود. در مرحله‌ی بعد روی این اجزا برچسب‌زنی زمانی انجام می‌شود تا فرایند حقیقی آن ضبط شود. این کار در هنگام تأیید دوباره‌ی هر تابع هش، در زمان صرفه‌جویی می‌کند.

اجماع TowerBFT: این اجماع نسخه‌ی سولانا از  تحمل خطای عملی بیزانس (PBFT) است. این الگوریتم اجماع برای جلوگیری از سربارهای عظیم و ایجاد تأخیر در تراکنش از PoH به‌عنوان ساعت رمزنگاری استفاده می‌کند. قبل از نهایی شدن حالت دفتر کل، تأییدکنندگان در مورد این که کدام نسخه از دفتر کل صحیح است، رأی‌گیری می‌کنند، سپس رأی آن‌ها قفل می‌شود. این به معنی جلوگیری از دادن رأی جدید در نسخه‌ی آتی بلاک چین و عدم انطباق با نسخه‌ی قبلی آن است.

توربین: سولانا با تقسیم داده‌ها به بسته‌های کوچک‌تر، انتقال داده را به تمامی گره‌های بلاک چین آسان‌تر می‌کند. این امر به سولانا در حل مشکلات پهنای باند و انجام سریع‌تر تراکنش‌ها کمک می‌کند.

گلف استریم: سولانا با آسان‌تر کردن فرایند تأیید بلاک، می‌تواند به توان عملیاتی ۵۰ هزار تراکنش در ثانیه برسد. «گلف استریم» قبل از نهایی‌سازی مجموعه‌ی بعدی تأیید بلاک‌ها، فرایند گرفتن و ارسال تراکنش را آسان‌تر می‌کند.

Sealevel: برای رسیدن به زمان اجرایی مؤثرتر، هزاران قرارداد هوشمند به موازات هم در سولانا اجرا می‌شوند. تراکنش‌هایی که در بلاک چین در وضعیت (state) یکسان قرار دارند، می‌توانند به‌طور هم‌زمان اجرا شوند.

پایپ لاینینگ: مجموعه‌ای از بلاک‌ها که شامل اطلاعات تراکنش هستند، به‌سرعت در سراسر گره‌های شبکه تأیید می‌شوند. سولانا این کار را با اختصاص دادن جریانی از داده‌های ورودی به سخت‌افزارهای مختلف انجام می‌دهد.

کلاد بریک: سولانا با مدیریت دیتابیسی که به‌طور هم‌زمان ورودی تراکنش را می‌خواند و می‌نویسد، بدون ریسک شاردینگ، به مقیاس‌ پذیری دست پیدا می‌کند. کلاد بریک، ساختار داده‌ای ایجاد می‌کند که در آن تراکنش‌ها در نرم‌افزاری مورد پردازش قرار می‌گیرند که از تمامی سخت‌افزارهای مسئول ایندکس داده استفاده می‌کند.

آرشیوکننده‌ها: سولانا به هر گره بر اساس فضای سخت‌افزاری در دسترسشان، امکان نسخه‌برداری از اطلاعات بلاک چین می‌دهد. آرشیوکننده‌ها داده‌ی مربوطه‌ی خود را از تأییدکنندگان دانلود می‌کند. این داده از طریق شبکه قابل دسترسی است.

 چه پروژه‌هایی روی سولانا ساخته شده‌اند؟

اکوسیستم سولانا

سولانا همانند بسیاری دیگر از پلتفرم‌ها، با قابلیت قرارداد هوشمند که در ۲۰۱۷ ساخته شد، اکوسیستمی توسعه‌یافته و به‌سرعت رشدکرده از دپ‌ها را دارد. بسیاری از این دپ‌ها اکنون از ستون‌های دیفای محسوب می‌شوند. در ادامه به برخی از مشهورترین دپ‌های سولانا اشاره می‌کنیم:

 

O3Swap: پروتکل تجمیع فرا-زنجیره‌ای که از منابع نقدینگی شامل اتریوم، بایننس چین، نئو و Huobi Eco پشتیبانی می‌کند.

SolStarter: پروژه‌ی صرافی غیر متمرکز که به‌زودی روی سولانا منتشر خواهد شد.

Arweave:  پروتکل ذخیره‌سازی داده غیر متمرکز که امکان ذخیره‌سازی دائمی فایل‌های حجیم پشتیبان می‌دهد.

Oxygen: پروتکل بروکر دیفای که به کاربران امکان استخراج ارزش از دارائی‌های راکدشان می‌دهد.

مشارکت سولانا با سروم (Serum)

سروم، صرافی غیر متمرکز پرسرعت و دارای بازار اسپات و مشتقات غیر امانی است که روی سولانا ساخته شده. دلیل ساختن سروم روی سولانا، استفاده از هر دو جهان متمرکز و غیر متمرکز است، یک صرافی که غیر امانی و دارای امکان مقابله با سانسور و در عین حال سریع، ارزان و با نقدینگی بالا باشد. این امر تنها بدین دلیل امکان‌پذیر است که سولانا، به سروم امکان اجرا روی دفتر سفارش مرکزی روی-زنجیره (CLOB) می‌دهد که هر ۴۰۰ میلی‌ثانیه به‌روز می‌شود.

 توکن SOL چیست؟

توکن SOL سولانا

سولانا همانند پلتفرم‌های قرارداد هوشمند دیگر دارای «توکن گَس بومی» خود به نام SOL (سُل) است. به‌عنوان توکن گَس، تمامی هزینه‌ی تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند در شبکه‌ی سولانا با SOL پرداخت می‌شود. این توکن ابتدا در شبکه‌ای اصلی و بتای سولانا در مارس ۲۰۲۰ منتشر شد.می‌توان توکن SOL را استیک و بدین وسیله به امنیت شبکه کمک کرد، در ازای این کار، شخص استیک‌کننده درصدی از تورم را پاداش می‌‎گیرد. از توکن SOL همچنین می‌توان برای فرایند حاکمیت روی-زنجیره استفاده کرد.

حوزه توکن غیر قابل تعویض یا همان NFT در کانون توجه فعالان بازار قرار گرفتند و خیل عظیمی از هنرمندان، سرمایه‌گذاران، کلکسیونرها، معامله‌گران و چهره‌های سرشناس به سیل خروشان این حوزه نوپا پیوستند. اکثر توکن‌های NFT در حال حاضر هنوز روی شبکه اتریوم ساخته و دادوستد می‌شوند. با این حال، سولانا به آهستگی در تلاش است تا از این بازار نوپا سهمی در اختیار بگیرد.چندی پیش یک پروژه NFT جدید به نام آکادمی میمون‌های بازیگوش در قالب آزمایش مقیاس‌پذیری شبکه سولانا راه‌اندازی و تمام ۱۰ هزار میمون کلکسیون آن تنها در عرض ۸ دقیقه فروخته شد. همین اتفاق باعث شد تا قیمت توکن بومی شبکه سولانا یعنی SOL در نیمه ماه اوت (۲۴ مرداد) از ۴۴.۱۱ دلار به ۵۳.۷ دلار افزایش پیدا کند

به دلیل محبوبیت SOL، این رمزارز در اکثر صرافی‌های مشهور عرضه می‌شود. طبق داده‌های کوین مارکت کپ،  چندین صرافی از توکن سولانا پشتیبانی می‌کنند که شامل صرافی‌های معتبری چون بایننس، هوبی گلوبال، بیتفینکس، بیتهامپ، کوکوین، اوکی اکس و... هستند.

بهترین کیف پول دیجیتال برای نگه‌داری توکن سولانا چیست؟

بهترین والت‌های سخت‌افزاری که از توکن سولانا (SOL) پشتیبانی می‌کنند، کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور هستند.

در عین حال وب‌سایت رسمی سولانا بهترین‌ کیف پول‌ها برای سولانا را به شرح زیر اعلام کرده است:

والت‌های موبایل: اکسودوس (Exodus)، تراست والت و Coin98، Zelcore

والت تحت وب: فانتوم (Phantom)، Solfare، Sollet و Mathwallet.

با توجه به اینکه ارز دیجیتال‌ها غیر متمرکز بوده و تحت کنترل هیچ نهادی نیستند، نگهداری از آن‌ها نیازمند یک کیف پول امن می‌باشد. در انتخاب این کیف پول امن و مطمئن باید به موارد زیر دقت کرد:

    دسترسی آسان و سریع به رابط کاربری

    وجود کلیدهای کنترل خصوصی

    وجود هماهنگی سیستم عامل کیف پول با دستگاه کاربری

با توجه به اینکه سولانا ارز دیجیتال جدیدی است کیف پول‌های زیادی در دسترس ندارد. در ادامه به معرفی کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری این ارز دیجیتال می‌پردازیم. از نمونه کیف پول‌های سخت افزاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Ledger Nano S

از امن‌ترین کیف پول‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتال می‌توان به لجر نانو اس اشاره کرد. با استفاده از این کیف پول سرمایه‌گذاران با خیال راحت دارایی‌های خود را به صورت آفلاین در این محیط نگهداری می‌کنند. از ویژگی‌های این کیف پول می‌توان به مواردی مانند:

    در دسترس بودن کلید خصوصی برای کاربران

    علاوه بر پشتیبانی از سولانا از 107 رمز ارز دیگر نیز پشتیبانی می‌کند.

    مناسب بودن قیمت در مقایسه با سایر کیف پول‌ها

    امنیت بسیار بالا در نگهداری رمز ارزها

Ledger Nano X

از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال سولانا می توان به لجر نانو ایکس اشاره کرد.تفاوت اساسی بین کیف پول لجر نانو ایکس در مقایسه با انواع کیف پول لجر در این است که، دارای فناوری بلوتوث است که برای استفاده نیاز به اتصال به کامپیوتر نمی باشد. از ویژگی های این کیف پول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دارای فضای ذخیره سازی زیاد

مناسب ترین کیف پول برای نگهداری بلند مدت رمز ارزها

ارائه امنیت بسیار بالا

از نمونه کیف پول‌های نرم افزاری که ارز دیجیتال سولانا را پشتیبانی می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Trust wallet

کیف پولی است که برای گوشی‌های تلفن همراه طراحی شده است. این کیف پول بستری را برای کاربران فراهم کرده تا بتواند به انواع مختلفی از بلاک چین متصل شوند. از ویژگی‌های این کیف پول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    برای دانلود و نصب این کیف پول نیاز به پرداخت هزینه نیست.

    حجم این نرم افزار بسیار کم بوده و فضای زیادی را اشغال نمی‌کند.

    طیف وسیعی از رمز ارزها را پشتیبانی می‌کند.

    در هنگام ثبت نام هیچ اطلاعات شخصی از کاربر نمی‌خواهد.

 Exodus

کیف پول چند رمز ارزی است که به کاربران این امکان را می‌دهد که رمز ارزهای زیادی را در آن ذخیره کنند. این کیف پول هم نسخه دسکتاپی و هم موبایلی در اختیار کاربران قرار داده است. از ویژگی‌های مهم این کیف پول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    آپدیت این کیف پول هر هفته توسط تیم پشتیبانی اراده می‌شود.

    هیچ اطلاعات شخصی در این کیف پول ذخیره نمی‌شود.

    کنترل کیف پول در اختیار کاربران قرار داد.

    از رمز ارزهای متنوع پشتیبانی می‌کند.

Binance

بایننس از بزرگترین صرافی‌ها در بازار ارز دیجیتال می‌باشد. که علاوه بر صرافی کیف پول نیز برای نگهداری از رمز ارزها در اختیار کاربران قرار داده است. این کیف پول هم به صورت دسکتاپ، وب و موبایل در دسترس قرار دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این کیف پول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    پشتیبانی از سایر رمز ارزها علاوه بر رمز ارهای معروف و محبوب

    دارای امنیت بالا و بسیار قابل اعتماد

    پشتیبانی 24 ساعته

    مجهز به سیستم شناسایی دو عامل

Coinbase

از نمونه کیف پول‌های دیگری که رمز ارز سولانا را پشتیبانی می‌کند می‌توان به کوین بایس اشاره کرد. این کیف پول به صورت موبایل، دسکتاپ و وب طراحی شده و در اختیار کاربران قرار داده شده است. علاوه بر رمز ارزهای محبوب، توکن مبتنی بر اتریوم شبکه ERC20 نیز توسط این کیف پول قابل پشتیبانی است. ویژگی‌های مهم این کیف پول شامل:

    وجود تکنولوژی Secure Element برای کلید خصوصی کاربران.

    وجود نسخه پشتیبانی  برای کاربران.

    امکان بازیابی اطلاعات کیف پول توسط کاربران

نحوه استخراج سولانا

این بلاک چین برخلاف بیت کوین بر اساس اجماع اثبات کار ساخته نشده است. ارزهای دیجیتالی قابل استخراج هستند که دارای الگوریتم اثبات کار یا به عبارتی POW باشند. در نتیجه برای اینکه بتوان تشخیص داد که یک ارز قابل استخراج است یا نه باید الگوریتم مورد استفاده آن را تشخیص داد. ارز دیجیتال سولانا از الگوریتم اثبات سهام یا همان POH  بهره برده و طراحی شده است. در الگوریتم به روش اثبات کار می‌توان با استفاده از ماینیگ‌ها به استخراج ارزهای دیجیتالی که از این الگوریتم پیروی می‌کنند پرداخت. ولی در الگوریتم به روش اثبات سهام این امکان وجود ندارد و رمز ارزهای که از این الگوریتم استفاده می‌کنند به صورت پاداش در اختیار قرار می‌گیرند. در نتیجه ارز دیجیتال سولانا با توجه به توضیحاتی که داده شد قابل استخراج نیست.

استیک سولانا (SOL)

پلتفرم سولانا و استیک آن

همان طور که گفته شد، پلتفرم سولانا از اعتبارسنج ها برای استیک ارز دیجیتال سولانا استفاده می کند. در این استراتژی که اعتبار دهندگان و کل شبکه در آن، به این توافق می رسند به عنوان مکانیسم اجماع شناخته می شود. چالش اصلی برای ایجاد یک شبکه زنجیره بلوکی غیرمتمرکز موفق است. بسیاری از پروژه های مختلف راه حل های مختلفی را در مورد چگونگی رسیدن به اجماع به شیوه ای سریع و مقرون به صرفه امتحان کرده اند.

شبکه سولانا از مکانیزم اجماع اثبات سهام(POS) استفاده می کند. هر اعتبارسنجی در شبکه این فرصت را دارد که با رای دادن به بلوک‌هایی که معتقدند باید به بلاک چین اضافه شود، در اجماع شرکت کند و هرگونه تراکنش معتبر موجود در آن بلوک‌های خاص را تأیید کند. با این حال، همه آرای اعتبارسنجی به طور یکسان وزن ندارند.

آرای اجماع اعتباردهنده براساس سهام است، به این معنی که هر چقدر یک اعتبارسنج فردی دارای سهم بیشتری باشد، تاثیر بیشتری در تعیین نتیجه رای گیری اجماع دارد. به طور مشابه، اعتبار دهندگان با سهام کمتر، نقش کمتری در تعیین نتیجه رای دارند. اعتبارسنجی هایی که هیچ سهمی ندارند نمی توانند بر نتیجه رای اجماع تأثیر بگذارند.

استیک ارز دیجیتال سولانا چیست؟

استیکینگ فرآیندی است که در آن یک دارنده توکن سولانا مانند شخصی که توکن های SOL را در یک صرافی خریداری کرده است، برخی یا همه توکن های خود را به اعتبارسنج خاصی اختصاص می دهد، که به افزایش تاثیر رأی اعتبار دهندگان کمک می کند. تخصیص توکن های خود برای افزودن به اثرگذاری سهام اعتباردهنده به عنوان "تخصیص" توکن های شما شناخته می شود. تفویض اختیار توکن‌های خود به اعتبارسنجی، مالکیت یا کنترل بر روی توکن‌های شما را به اعتباردهنده نمی‌دهد. در همه حال، شما همچنان تمام توکن های استیک شده‌ای را که ممکن است برای تفویض اختیار انتخاب کرده باشید، کنترل کنید.

دارنده توکن با قرار دادن توکن‌ها با اعتباردهنده، درجه‌ای از اعتماد به اعتبارسنجی‌ای را که انتخاب کرده است به آن تفویض کند، نشان می‌دهد. از آنجایی که اعتبارسنجی‌ها تعداد بیشتری از نمایندگی‌های سهام را از دارندگان توکن‌های مختلف جمع‌آوری می‌کنند، این به عنوان «اثباتی» برای شبکه عمل می‌کند که آرای اجماع اعتبارسنجی قابل اعتماد هستند. بنابراین، آرای آن‌ها متناسب با مقدار سهامی که اعتبارسنجی جذب کرده است، معتبر می‌شود. با سنجیدن آرای جمعی از همه اعتباردهندگان با نسبت سهامی که به آنها تخصیص شده است، شبکه به اجماع می رسد.

چرا استیک ارز دیجیتال سولانا انجام می شود؟

در شبکه‌ای باز و غیرمتمرکز مانند سولانا، هر کسی در صورت تمایل می‌تواند اعتبارسنجی را اجرا کند. یک اعتبارسنجی مخرب می تواند تلاش کند به شبکه حمله کند یا تراکنش های نادرست یا تقلبی را برای منافع خود ارسال کند. به دلیل مکانیسم اجماع اثبات سهام که در بالا توضیح داده شد، یک نهاد واحد که به تنهایی به این روش متقلبانه عمل می کند، باید مقداری از سهام را قبل از ارزیابی هر یک از فعالیت های پیشنهادی آنها در رای اجماع، جذب کند

از آنجایی که دارندگان، توکن بیشتری انتخاب می‌کنند که توکن‌های SOL خود را در اعتباردهنده‌های مختلف در سراسر شبکه به اشتراک بگذارند؛ مقدار کل دارایی استیک شده در شبکه افزایش می‌یابد، حتی برای یک مهاجم هماهنگ و دارای بودجه خوب، این روند نیز به‌طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود که به اندازه کافی دارایی استیک شده را جمع آوری کند تا به تنهایی تغییر کند. به طور خلاصه، هر چه دارایی استیک شده بیشتر به اعتبارسنجی های مختلف در سراسر شبکه برای همه کاربرانش ایمن می شود.

علاوه بر این، دارندگان توکنی که توکن‌های خود را به اشتراک می‌گذارند و در انجام این کار به امنیت شبکه کمک می‌کنند، پس از واگذاری توکن‌های خود به یک یا چند تأییدکننده، واجد شرایط دریافت جوایز استیکینگ هستند. به طور کلی شبکه‌ی سولانا بر اساس گواه بر سهام است که از امکان استیک کردن پشتیبانی می‌کند. تأییدکنندگان، تراکنش‌ها را پردازش و شبکه را اجرا می‌کنند. از آن‌جایی که انتخاب تأییدکنندگان (ولیدیتورها) بر اساس تعداد توکن‌های SOL استیک شده است، تأییدکننده‌ای که بیشترین توکن را استیک کرده باشد، به احتمال بیشتری برای ورود اطلاعات به بلاک چین سولانا انتخاب می‌شود و در ازای این کار توکن SOL پاداش می‌گیرند.

بنابراین تأییدکنندگان سعی می‌کنند سایر دارندگان توکن SOL را ترغیب کنند که توکن‌هایشان را به آن‌ها بدهند تا برایشان استیک کنند؛ یعنی بازی برد-بردی که دارنده توکن به پاداش استیک خود می‌رسد و تأییدکننده که احتمال انتخابش بیشتر می‌شود. طی این امر، تأییدکنندگان برای ترغیب دارندگان، حق کمیسیون کمتری پیشنهاد می‌کنند.

چگونه می‌توان توکن سولانا را استیک کرد

استیک SOL می‌تواند راهی برای کسب سود برای دارندگان این توکن باشد.برای این منظور توکن‌های SOL را به کیف پولی که از این رمزارز پشتیبانی می‌کند، برای مثال کیف پول‌های ذکرشده در بخش قبلی، انتقال بدهید.حساب استیک (Stake) بسازید. آدرس حساب استیک متفاوت با آدرس والت است. حساب استیک به حساب والت متصل می‌شود.یک تأییدکننده (Validator) انتخاب کنید. همان‌طور که در بخش قبل توضیح داده شد، توکن‌های شما در اختیار تأییدکننده به‌عنوان نماینده‌ی شما قرار داده می‌شود.

آینده‌ی سولانا چگونه است؟

سولانا سریع ترین بلاک چین

سولانا بسیاری از مشکلات سنتی بلاک چین را حل و ساختاری جدید برای تأیید تراکنش و الگوریتم اجماع مؤثرتر ارائه کرده است. این پلتفرم قطعا رقیبی جدی برای اتریوم و کاردانو خواهد بود. سولانا در ۱۰ سال گذشته، رشد سریعی در صنعت ارزهای دیجیتال از خود نشان داده است. بدون شک باید چشم‌انتظار توسعه بیشتر این پلتفرم در آینده بود.

از طرفی، سولانا از ۲۰۱۷ در حال توسعه است؛ اما از مارس ۲۰۲۱، در نسخه‌ی شبکه‌ی اصلی بتای خود قرار دارد و جدول زمانی مشخصی برای نهایی شدن آن وجود ندارد. البته سولانا بر خلاف اغلب پلتفرم‌های بتا، آماده‌ی انتشار است و تگ بتا تنها به باگ‌های جزئی موجود در آن اشاره دارد.

علاوه بر این، پنج صندوق جدید رمزارز ۲۰ میلیون دلار برای حمایت از توسعه‌ی پروژه‌های ساخته‌شده در سولانا در چین، اختصاص داده‌اند و با این کار، سولانا جایگاه جهانی خود را تثبیت می‌کند.

داده های انجمن

سولانا تعامل را در سه جامعه اصلی انجام می دهد: کاربران نهایی ، توسعه دهندگان و اعتبار سنج ها. سولانا بر روی کشور های اصلی و مهم مانند چین ، روسیه ، کره جنوبی ، ژاپن و ایالات متحده تمرکز زیادی دارد. سولانا در حالی که حضور خود را در سراسر اروپا به سرعت گسترش می دهد ،  حضور خود را در آسیا نیز افزایش می دهد.

استراتژی های فعلی جامعه

استراتژی های جامعه جهانی فعلی سولانا شامل موارد زیر است:

پاداش دادن به اعضای جامعه با در اختیار گذاشتن دسترسی انحصاری ، بودجه بالقوه ، تعویض رایگان سولانا از طریق مجموعه Solana. تا زمان نوشتن مقاله ، سولانا ۴۰ عضو فعال دارد و از زمان شروع برنامه تاکنون بیش از ۱۰۰ درخواست در ۳۲ کشور مختلف دریافت کرده است.

انجام پادکست های فناوری موثر و مفید برای آموزش مردم.

میزبانی ملاقات های آنلاین و محلی.

ارائه برنامه های کمک هزینه و مشاوره به تیم هایی که هدف آن سولانا است.

ایجاد یک سری وبلاگ اعتبارسنج ، برجسته کردن اعتبارسنجان در جامعه به صورت هفتگی برای کمک به رشد نام تجاری آنها.

انجام برنامه testnet موجب تشویق برای رشد اکوسیستم اعتبارسنج و برای اعتبارسنجی های جدید به شبکه می شود.

برقراری تماس ها هر دو هفته یکبار با انجمن های معتبر برای سوال و جواب های کلی و به روزرسانی های پروژه.

استراتژی های منطقه ای فعلی سولانا شامل موارد زیر است:

روسیه

داشتن یک مدیر منطقه ای تمام وقت برای پشتیبانی از عملیات.

ارتباط مداوم با جامعه از طریق کانال های اجتماعی.

ترجمه تمام مطالب از انگلیسی به روسی.

انجام مصاحبه و AMA با جوامع روسی و اوکراینی برای به اشتراک گذاشتن اهداف ، فناوری و چشم انداز های شرکت ها.

میزبانی رویدادهای محلی با شرکای اعتبار سنج.

چین

داشتن یک مدیر منطقه ای تمام وقت برای پشتیبانی از عملیات.

راه اندازی یک کانال اختصاصی بحث Solana WeChat از طریق WeChat برای ارائه به روزرسانی ها و اطلاعیه های مهم جامعه سولانا.

ترجمه تمام مطالب از انگلیسی به چینی.

میزبانی رویدادهای محلی با شرکای اعتبار سنج.

پوشش مداوم رسانه ها توسط شرکایی از جمله Chainnews و Blockbeats.

کره جنوبی

ارتباط مداوم با جامعه از طریق کانال های اجتماعی.

وبلاگ Maintaning Naver با پست های ترجمه شده.

پوشش ثابت در Coin Cat Media ، CC TV News ، Decenter و موارد دیگر.

ژاپن

ارتباط مداوم با جامعه از طریق کانال های اجتماعی.

اجرای یک حساب ژاپنی با ارسال پست های ترجمه شده در وبلاگ.

پوشش مطبوعاتی در رسانه های مشهور ژاپن مانند CoinChoice.

ایالات متحده

ارتباط مداوم با جامعه از طریق کانال های اجتماعی.

میزبانی AMA و مصاحبه های زنده در نشریات مختلف.

پوشش مطبوعاتی در CoinDesk ، Fortune ، WSJ ، Cointelegraph و موارد دیگر.

جنوب شرقی آسیا

ساخت یک تلگرام اختصاصی برای جامعه اندونزی و ویتنام.

 

 

 

ارز دیجیتال مانا (Mana)  چیست؟

دیسنترالند با نماد اختصاری MANAیک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۶.۱۵ میلیارد دلار، در رتبه ۲۷ بازار قرار داشته و سهم ۰.۲۶ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد . هر واحد از دیسنترالند در این لحظه با قیمت ۳.۳۷ دلار، با احتساب نرخ تتر ۳۱,۶۴۴ تومان معادل ۱۰۶,۶۷۷ تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن ۸۳۱.۳۳ میلیون دلار است. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر -۳.۹۱% کاهش یافته است. بالاترین قیمت دیسنترالند در تاریخ ۰۴ آذر ۱۴۰۰(25 November 2021) معادل ۵.۹۰ دلار بوده که همینک %۴۲.۹۲ پایین‌تر از آن زمان قرار دارد. تعداد واحدهای در گردش دیسنترالند ۱.۸۲ میلیارد و تعداد کل واحدهای آن ۲.۱۹ میلیارد خواهد بود. در حال حاضر فعال ترین صرافی که در آن دیسنترالند معامله می‌شود، صرافی Binance با سهم %۲۵.۵۶ از حجم معاملات روزانه است.

 

دسنترالند Decentraland نرم افزاری است که بر روی اتریوم اجرا می‌شود و به دنبال ایجاد انگیزه در شبکه جهانی از کاربران، برای راه اندازی دنیای مجازی مشترک است. مشابه بازی‌هایی مانند Skyrim و Fallout، دسنترالند یک دنیای مجازی همه جانبه است. با این حال، به جای بازی در یک صفحه دو بعدی، در یک دنیای سه بعدی شرکت می‌کنید. Decentraland از دو توکن استفاده می‌کند:

LAND: یک توکن غیر قابل تعویض (NFT) است و برای تعریف مالکیت قطعات زمین که نشان دهنده املاک دیجیتالی می‌باشد، استفاده می‌شود.

MANA: یک ارز دیجیتال است که خرید LAND و همچنین کالاها و خدمات مجازی مورد استفاده در Decentraland را تسهیل می‌کند.

برای خرید و فروش ارز دیجیتال مانا می توانید از خدمات پاسارگاردپی استفاده کنید.

رمز ارز مانا در بازی برای قدرت بخشیدن به کل اقتصاد Decentraland استفاده می شود. در واقع توکن مانا MANA یک توکن ERC-20 است که برای بدست آوردن توکن‌های غیر قابل تعویض LAND، باید سوزانده شود. یعنی هنگامی که شما زمین را خریداری می‌کنید؛ دسنترالند، MANA را که با آن خریداری کرده اید، می‌سوزاند. بنابراین در نهایت باعث کمبود عرضه ارز می شود. توکن‌های MANA برای پرداخت اقلام درون سیستم، مانند طیف وسیعی از آواتارها، پوشیدنی‌ها، نام‌ها و به طور کلی برای خرید قطعه زمین و همچنین پرداخت هزینه کالاها و خدمات داخلی در بازار Decentraland استفاده می‌شود

تغییرات در نرم‌افزار Decentraland از طریق مجموعه‌ای از مخاطبین هوشمند مبتنی بر بلاکچین اعمال می‌شود که به شرکت‌کنندگانی که مالک MANA هستند اجازه می‌دهد در مورد به‌روزرسانی سیاست‌ها، مزایده‌های زمین و یارانه‌ها برای پیشرفت‌های جدید رأی دهند. Decentraland یکی از پروژه‌هایی است که از ساختار سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) برای تصمیم گیری‌های حاکمیتی استفاده می‌کند. در نتیجه، دارندگان توکن MANA با پیشنهاد و رای دادن در مورد به‌روزرسانی‌های سیستم، ویژگی‌های حراج‌های آینده LAND و انواع محتوای مجاز با Metaverse، نحوه رفتار دنیای Decentraland را کنترل می‌کنند.     

بنیان گذاران Decentraland چه کسانی هستند؟

Decentraland توسط Ariel Meilich و Esteban Ordano تأسیس شد که در حال حاضر هر دو از سمت‌های اصلی این پروژه کنار رفته اند. البته همچنان در کنار Decentraland به عنوان مشاور کار می‌کنند. اگرچه آریل و استبان دیگر این پروژه را رهبری نمی‌کنند، توسعه Decentraland همچنان ادامه دارد و تلاش‌ها توسط بنیاد Decentraland هدایت می‌شود.

دسنترالند Decentraland چگونه کار می‌کند؟

عملکرد سیستم دسنترالند چگونه است. دنیای بازی Decentraland که «Metaverse» نامیده می‌شود به چندین قطعه LAND تقسیم می‌شود که هر کدام توسط یک توکن غیر قابل تعویض ERC-721 نشان داده می‌شود. هر LAND دقیقاً 16 متر در 16 متر (256 متر مربع) است و در یک مختصات خاص در متاورس یافت می‌شود. دارندگان LAND آزادند تا طرح خود را هرگونه که علاقه دارند، انتخاب کنند. به عبارت دیگر این سیستم به طور گسترده به چندین منطقه تقسیم می‌شود که هر کدام اندازه و موضوع متفاوتی دارند. این مناطق از طریق خرید و فروش‌های جمعی یا انفرادی، برای توکن‌های MANA ایجاد شده‌اند. به همین ترتیب، سایر کاربران با ایجاد و فروش اقلام در بازار Decentraland با توکن‌های MANA درآمد کسب می‌کنند.

                     

Decentraland یکی از معروف ترین بازی های املاک و مستغلات NFT است و با ارزش بازار در رتبه دوم لیست توکن های بازی قرار دارد. Decentraland برای سازندگان محتوا، مشاغل و افرادی ساخته شده است که به دنبال یک رسانه هنری جدید، فرصت تجاری یا منبع سرگرمی هستند. علاوه بر اینکه یک منبع خلاقانه است، در حال حاضر بسیاری از کاربران Decentraland از طریق اجاره، تبلیغات و تجربیات پولی، از زمین خود درآمد کسب می‌کنند. برنامه Decentraland برای ردیابی بسته‌های املاک و مستغلات تعریف شده، توسط توکن‌های LAND ساخته شده است. این نرم‌افزار از بلاک چین اتریوم برای ردیابی مالکیت این سرزمین دیجیتالی استفاده می‌کند و از کاربران می‌خواهد که توکن MANA خود را در کیف پول اتریوم نگه دارند تا بتوانند در اکوسیستم آن شرکت کنند.

Decentraland دارای اجزای لایه‌ای زیادی است که با استفاده از قراردادهای هوشمند اتریوم ساخته شده اند.

لایه اجماع: این لایه دفتری را حفظ می‌کند که مالکیت قطعات زمین را ردیابی می‌کند. هر بسته LAND دارای مختصات منحصر به فرد در دنیای مجازی و فایل توضیحاتی است که محتوای داخل بسته را نشان می‌دهد.

لایه محتوا: این لایه کنترل می‌کند که در هر بسته چه اتفاقی می‌افتد و شامل فایل‌های مختلفی است:

فایل‌های محتوا: ارجاع به تمام فایل‌های صوتی و تصویری ثابت

فایل‌های اسکریپت: تعیین مکان و رفتار محتوای ارجاع شده

تعریف تعامل: تعاملات همتا به همتا مانند اشاره، چت صوتی و پیام رسانی.

ارز دیجیتال مانا mana - معماری دسنترالند Decentraland

امنیت شبکه Decentraland چگونه است؟

رمز ارز مانا MANA یک توکن ERC-20 است. این بدان معناست که مبتنی بر بلاکچین اتریوم است. اتریوم توسط یک شبکه غیرمتمرکز عظیم از ماینرها ایمن می‌شود که با هزاران گره همکاری می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که بلاک چین اتریوم و در نتیجه توکن‌های MANA در برابر حملات محافظت می‌شود. اتریوم به عنوان یکی از آزمایش‌شده‌ترین بلاک‌چین‌ها در حال حاضر، محبوب‌ترین شبکه برای توکن‌های رمزنگاری است که بلاکچین بومی خود را ندارند.

برخی از مشکلات این سیستم عامل چیست؟

یکی از مشکلات اساسی Decetraland این است که اقتصاد آن به تصویب متکی است.

اگر Decentraland نتواند به اندازه کافی کاربر جذب کند، اقتصاد دنیای مجازی آنها برای خودکفایی تلاش می‌کند.

آیا مانا ارز دیجیتال خوبی برای سرمایه‌گذاری است؟

در واقع پتانسیل آینده مانا بیشتر به مدل تجاری به کار رفته و استفاده از آن بستگی دارد. عمدتا اگر دنیای VR آنها رهبر بازار شود، ارزش سکه آنها افزایش می‌یابد.

 بررسی مزایای مدل تجاری آنها:

سیستم عامل آنها در حال فعالیت است و درآمد کسب می‌کند

صنعت بازی با سرعتی چشمگیر در حال رشد است

انگیزه‌های زیادی برای رشد جامعه وجود دارد. مردم می‌توانند در دنیای Decentraland مشاغل سودآوری ایجاد کنند

انتظار می‌رود طی چند سال آینده واقعیت مجازی رشد چشمگیری داشته باشد

ایده آنها بسیار جالب است

سکه مورد استفاده در دنیای مجازی حول مبادلات رمزارز می‌چرخد

از کجا می‌توان ارز دیجیتال مانا Decentraland (MANA) خرید؟

توکن MANA در حال حاضر از نقدینگی عالی برخوردار است و می‌توان آن را در حدود 100 صرافی ارز دیجیتال مختلف خریداری کرد، معامله نمود یا به فروش رساند. بر اساس آمار از ژانویه 2021، Binance ،OKEx و Coinbase Pro از جمله نقدشونده‌ترین صرافی‌ها برای توکن‌ MANA هستند. فهرست کاملی از بازارهای موجود را می‌توان در جدول زیر یافت. MANA در حال حاضر با جفت ارزهای بیت کوین (BTC)، تتر (USDT) و اتریوم (ETH) قابل معامله است. و می‌توان آن را با طیف وسیعی از ارزهای فیات، از جمله KRW و USD نیز خریداری کرد. همانطور که می‌دانید از جمله اقدامات مهمی که هنگام سرمایه‌گذاری در یک ارز انجام می‌دهید، انتخاب یک کیف پول مناسب است. به منظور سهولت دسترسی شما عزیزان، تعدادی از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال مانا را در جدول زیر قرار داده ایم.

 

بیتفینکس Bitfinex کوکوین Kucoin بیت هامب Bithumb هیوبی Huobi کوین بیس Coinbase بایننس و کراکن  صرافی ها
  لجر تراست Trust

کوین بیس ولت

Coinbase Wallet

اتمیک Atomic متاسمک Metamask

کیف پولها

 

سخن آخر

در مقاله ارز دیجیتال مانا چیست خواندید که Decentraland یک بازی سرگرم کننده و جذاب برای همه بازیکنان بوده است و رمز ارز مانا MANA روند مثبتی را دنبال کرده است. مانند هر ارز دیجیتال دیگری، ارزش این ارز دیجیتال به تقاضا و عرضه بستگی دارد. هر چه تقاضا بیشتر باشد عرضه کمتر، ارزش آن بیشتر می شود. اگر به روندهایی که رمز ارز MANA دنبال می‌کرده نگاه کنیم، مشخص می‌شود که با معروف‌تر شدن بازی، تعداد بازیکنان آن در حال افزایش است. اگر دسنترالند به توسعه پلتفرم خود ادامه دهد و آن را روی دستگاه تلفن همراه نیز راه اندازی کند، می‌توان انتظار داشت بازیکنان بیشتر و در نتیجه اعضای بیشتری را به دست آورد.

متاورس چیست؟

متاورس مفهومی است که از یک جهان دائمی، آنلاین و سه بعدی حکایت دارد که چندین فضای مجازی مختلف را ترکیب می کند. می شود آن را پژواکی از آینده ی اینترنت تصور کرد. در متاورس، کاربران این امکان را دارند که در این فضاهای سه بعدی مجازی با هم کار یا ملاقات کنند و بازی یا معاشرت داشته باشند.
گرچه متاورس هنوز به طور کامل به وجود نیامده، اما برخی از پلتفرم‌ها حاوی عناصر متاورسی هستند. بازی‌های ویدیویی در حال حاضر ملموس ترین تجربه متاورسی را ارائه می ‌کنند. توسعه دهندگان این بازی ها از طریق میزبانی رویدادهای درون بازی و ایجاد اقتصادهای مجازی، مرزهای بازی ها را جابجا کرده اند.
اگرچه ظاهرا ارزهای دیجیتال برای این دنیای جدید ضروری به نظر نمی رسند، اما می توانند ابعاد یک متاورس را گسترش دهند. آنها امکان ایجاد یک اقتصاد دیجیتال با انواع مختلف توکن های کاربردی و کلکسیون های مجازی (NFT) را فراهم می کنند. همچنین متاورس از وجود کیف پول های رمزنگاری مانند تراست والت و متامسک سود می برد. از سوی دیگر، فناوری بلاک چین می ‌تواند سیستم های مدیریتی شفاف و قابل اعتمادی را نیزفراهم کند.
همین الان هم برنامه های کاربردی مشابه متاورس و بلاک چینی وجود دارد و توانسته درآمد ثابتی را برای بعضی افراد فراهم کند. Axie Infinity یکی از این بازی ‌های سودآور است که کاربران بسیاری را برای تامین درآمد به خود جلب کرده است. سکند لایف و دسنترالند نمونه های دیگری از ترکیب موفقیت آمیز دنیای بلاکچین و برنامه های واقعیت مجازی هستند.
وقتی به آینده نگاه می کنیم، می بینیم که غول های بزرگ فناوری سعی دارند تا رهبر این حرکت باشند. اما با این وجود، جنبه های غیرمتمرکز صنعت بلاک چین به بازیگران کوچکتر هم اجازه می دهد که در توسعه ی متاورس جایی برای خود باز کنند. برخی شرکتهای مشاوره ی سرمایه گذاری رشد مرکب مورد انتظار سالانه برای این صنعت را تا سال 2028 میانگین 13 درصد برآورد کرده اند و با این حساب بازار این صنعت در سال 2024 به نزدیک 800 میلیارد دلار بالغ خواهد شد.


 

مقدمه

ارتباطات بین دنیای امور مالی، مجازی و فیزیکی به طور روزافزونی گسترده و مستحکم شده اند. دستگاه هایی که برای مدیریت زندگی خود استفاده می کنیم، به ما این توانایی را بخشیده اند که تقریباً با فشار یک دکمه به هر چیزی که می خواهیم دسترسی پیدا کنیم. اکوسیستم کریپتو نیز از این امر مصون نیست. NFTها، بازی‌ های بلاک چین و پرداخت‌های رمزنگاری دیگر فقط به گیک‌ ها و خوره های رمزنگاری محدود نمی‌ شوند. اکنون همه این مفاهیم به عنوان بخشی از یک متاورس رو به توسعه به راحتی در دسترس همه هستند.
تعریف ما از متاورس چیست؟
متاورس مفهومی از فضای مجازی سه بعدی آنلاین است که تمام جنبه های زندگی کاربران را به هم وصل می کند. این مفهوم پلتفرم‌ های متعددی را به هم وصل می ‌کند، مثل اینترنت فعلی که وبسایت‌ های مختلفی را از طریق یک مرورگر در آن واحد در دسترس ما قرار می دهد.
گفته می شود اولین بار این مفهوم در رمان علمی تخیلی Snow Crash اثر نیل استفنسون شرح داده شده است. در هر صورت، در حالی که ایده ی متاورس، زمانی یک ایده ی تخیلی بود، حالا دیگر به نظر می رسد که می تواند در آینده به واقعیت تبدیل شود.دنیای متاورس توسط واقعیت افزوده هدایت می شود و هر کاربر یک شخصیت یا آواتار را تحت کنترل دارد. به عنوان مثال، ممکن است با یک هدست واقعیت مجازی Oculus در دفتر مجازی خود در یک جلسه واقعیت ترکیبی شرکت کنید، سپس بعد از پایان کار در یک بازی مبتنی بر بلاک چین ریلکس کرده و سپس نگاهی به سبد رمزارزهای خود بیندازید و امور مالی خود در داخل متاورس را مدیریت کنید.
در همین امروز هم می توانید برخی از جنبه های متاورس را در دنیای بازی های ویدیویی مجازی موجود تجربه کنید. بازی هایی مانند Second Life و فورتنایت یا ابزارهای اجتماعی کاری مانند Gather.town عناصر متعددی از زندگی ما را در دنیای آنلاین گرد هم می آورند. در حالی که این برنامه ها متاورس کامل نیستند، اما تا حدودی مشابه آن هستند. متاورس کامل هنوز وجود ندارد.
علاوه بر پشتیبانی از بازی یا رسانه های اجتماعی، متاورس می تواند اقتصاد، هویت دیجیتال، حکمرانی غیرمتمرکز و سایر برنامه ها را هم با هم ترکیب کند. حتی امروزه، تولید و مالکیت اقلام و رمزارزهای با ارزش توسط یک کاربر به ایجاد یک متاورس واحد و متحد کمک می کند. همه این ویژگی ها، بلاک چین را تبدیل به نامزد اصلی پشتیبانی و قدرت بخشی این فناوری کرده است.


چرا بازی های ویدیویی با متاورس پیوند خورده اند؟

به دلیل تأکید بر واقعیت مجازی سه بعدی، بازی های ویدیویی نزدیک ترین تجربه ی متاورس در حال حاضر هستند. البته دلیل آن فقط این نیست که این بازی ها سه بعدی هستند. بازی‌ های ویدیویی اکنون خدمات و ویژگی‌ هایی را ارائه می ‌کنند که در دیگر جنبه‌ های زندگی ما هم مهم و مورد نیاز هستند. بازی ویدیویی Roblox حتی میزبان مراسم های مجازی مانند کنسرت ها و جلسات است. بازیکنان دیگر فقط بازی نمی کنند. از این بازی برای سایر فعالیت ها و بخش هایی از زندگی خود در «فضای مجازی» نیز بهره می برند. به عنوان مثال، در بازی چند نفره ی فورتنایت، 12.3 میلیون بازیکن در تور مجازی موسیقی درون بازی تراویس اسکات شرکت کردند.


جایگاه رمزارزها در متاورس چیست؟

بازی تامین جنبه سه بعدی متاورس را برعهده دارد، اما همه چیز را پوشش نمی دهد. جنبه های دیگری از زندگی واقعی هم هست که احتیاج داریم در دنیای مجازی پوشش داده شوند. کریپتو می‌تواند سایر بخش‌های کلیدی مورد نیاز، مانند گواهی دیجیتالی مالکیت، انتقال دارایی، حاکمیت و دسترسی را ارائه دهد. اما اینها دقیقا به چه معنا هستند؟
اگر در آینده بخواهیم در متاورس کار کنیم، معاشرت کنیم و حتی اقلام مجازی را بخریم، به روشی مطمئن برای نشان دادن مالکیت نیاز داریم. ما همچنین باید حین انتقال این اقلام و پول در گوشه و کنار متاورس احساس امنیت کنیم. در نهایت، ما همچنین می خواهیم در تصمیم گیری هایی که در متاورس اتفاق می افتد نقشی ایفا کنیم، مخصوصا وقتی این دنیا بخش بزرگی از زندگی ما شده باشد.
بعضی از بازی ‌های ویدیویی از قبل را ‌حل‌ های خوبی برای این نیازها پیش بینی کرده اند، اما بسیاری از توسعه ‌دهندگان به رمزنگاری و بلاک چین به‌ عنوان گزینه بهتر اعتماد می ‌کنند. بلاک چین روشی غیرمتمرکز و شفاف برای روبرو شدن با این موضوعات ارائه می دهد، در حالی که سازوکارهای بازی های ویدیویی از روش های متمرکزتری استفاده می کنند.
توسعه دهندگان بلاک چین نیز از دنیای بازی های ویدیویی تأثیر پذیرفته اند. گیمیفیکیشن یا بازی سازی در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و GameFi رایج شده است. به نظر می رسد آنقدر در آینده این شباهت ها زیاد شود که حتی ممکن است خیلی زود این دو جهان یکپارچه شوند. جنبه های کلیدی بلاک چین  که آن را مناسب حضور در متاورس کرده عبارتند از:

1. اثبات دیجیتالی مالکیت: با داشتن یک کیف پول و داشتن کلیدهای خصوصی آن، می‌توانید فوراً مالکیت فعالیت یا دارایی خود در هر بلاک چین را ثابت کنید. برای مثال، می ‌توانید هنگام کار، رونوشت دقیق تراکنش ‌های خود در بلاک چین را نشان دهید و اثبات کنید که ادعاهای قابل اتکایی دارید. کیف پول یکی از امن ترین و قوی ترین روش ها برای ایجاد هویت دیجیتال و اثبات مالکیت است.
2. کالاهای کلکسیونی دیجیتال: همانطور که در بلاک چین می توانیم مشخص کنیم که چه کسی مالک چه چیزی است، همچنین می توانیم نشان دهیم که یک کالا اصلی و منحصر به فرد است. برای یک متاورس که به دنبال ترکیب هر چه بیشتر فعالیت های زندگی واقعی است، این یک ویژگی مهم است. از طریق NFT ها، ما می توانیم اشیایی را ایجاد کنیم که 100٪ منحصر به فرد هستند و هرگز نمی توانند دقیقاً کپی یا جعل شوند. یک بلاک چین همچنین می تواند نشان دهنده مالکیت اقلام فیزیکی باشد.
3. انتقال دارایی ها: متاورس به راهی برای انتقال ایمن دارایی ها نیاز دارد که کاربران به آن اعتماد داشته باشند. ارزهای درون بازی در بازی‌ های چند نفره از امنیت کمتری نسبت به کریپتو در بلاک چین برخوردار هستند. اگر کاربران بخواهند زمان زیادی را در متاورس صرف کنند و حتی در آنجا کسب درآمد کنند، به یک ارز قابل اعتماد نیاز خواهند داشت.
4. حاکمیت: توانایی کنترل قوانین تعامل شما با متاورس نیز باید برای کاربران مهم باشد. در زندگی واقعی، ما می توانیم در شرکت ها بعنوان سهامدار حق رای داشته باشیم و یا رهبران و دولت ها را انتخاب کنیم. متاورس هم به راه‌ هایی برای اجرای حکمرانی منصفانه نیاز دارد و بلاک چین در حال حاضر یک روش اثبات شده و امتحان پس داده برای انجام این کار است.
5. قابلیت دسترسی: ایجاد کیف پول برای همه افراد در سراسر جهان در بلاک چین های عمومی آزاد است. برخلاف حساب بانکی، نیازی به پرداخت پول یا ارائه جزئیات ندارید. این امر آن را به یکی از در دسترس ترین راه ها برای مدیریت امور مالی و هویت دیجیتالی آنلاین تبدیل می کند.
6. قابلیت همکاری: فناوری بلاک چین به طور مداوم سازگاری بین پلتفرم های مختلف را بهبود می بخشد. پروژه هایی مانند پولکادات (DOT) و آوالانچ  (AVAX)امکان ایجاد بلاک چین های سفارشی را فراهم می کنند که می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. یک متاورس واحد، نیاز دارد چندین و چند پروژه به هم متصل شوند و فناوری بلاک چین در حال حاضر راه حل هایی برای این کار دارد.

یک شغل متاورسی چه شغلی است؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، متاورس تمام جنبه های زندگی را در یک مکان تجمیع می کند. همان طور که بسیاری از افراد در حال حاضر در خانه کار می کنند، در متاورس، شما می توانید وارد یک دفتر سه بعدی شوید و با آواتارهای همکاران خود تعامل داشته باشید. شغل شما همچنین ممکن است مرتبط با متاورس باشد و درآمدی را برای شما فراهم کند که به طور مستقیم در متاورس قابل استفاده باشد. در واقع، این نوع مشاغل همین الان هم به شکل مشابهی وجود دارند.
GameFi و مدل‌های بازی برای کسب درآمد این روزها جریان‌های درآمدی ثابتی را برای مردم در سراسر جهان فراهم کرده اند. این مشاغل آنلاین نمونه های خوبی برای پیاده سازی متاورس در آینده هستند، زیرا نشان می دهند که مردم دوست دارند زمان خود را صرف زندگی و کسب درآمد در دنیای مجازی کنند. بازی‌های درآمدزا مانند Axie Infinity و Gods Unchained حتی جهان سه بعدی یا آواتار ندارند. با این حال، اصل این است که آنها می توانند بخشی از متاورس و راهی برای کسب درآمد کامل در دنیای آنلاین باشند.


نمونه های متاورس

در حالی که ما هنوز یک متاورس واحد و یکپارچه نداریم، پلتفرم‌ها و پروژه‌های زیادی داریم که مشابه متاورس هستند. اینها معمولا NFTها و سایر عناصر بلاک چین را در خود جای داده اند. بیایید به سه مثال نگاه کنیم:

SecondLive
SecondLive یک محیط مجازی سه بعدی است که در آن کاربران از آواتار برای برای معاشرت، یادگیری و تجارت استفاده می ‌کنند. این پروژه همچنین دارای یک بازار NFT برای مبادله اقلام کلکسیونی است. در سپتامبر 2020، SecondLive در اولین سالگرد خود میزبان جشنواره برداشت زنجیره هوشمند بایننس بود. نمایشگاه مجازی آن پروژه های متفاوتی را در اکوسیستم BSC به نمایش گذاشت تا کاربران بتوانند در آن ها کاوش کنند و با آنها تعامل داشته باشند.



 
Axie Infinity
Axie Infinity یک بازی برای کسب درآمد است که به بازیکنان کشورهای در حال توسعه فرصتی برای کسب درآمد ثابت می دهد. با خرید یا هدیه گرفتن سه موجود به نام Axies، یک بازیکن شروع به پرورش توکن Smooth Love Potion (SLP) می کند. وقتی که این توکن در بازار آزاد فروخته می شود، یک نفر بسته به میزان بازی و قیمت بازار می تواند تقریباً 200 تا 1000 دلار درآمد داشته باشد.
با این که Axie Infinity مثل بسیاری از بازی های دیگر یک کاراکتر سه بعدی یا آواتار منحصر به فرد را ارائه نمی دهد، اما به کاربران این فرصت را می دهد تا کارهایی شبیه به متاورس را انجام دهند. شاید قبلاً داستان معروف فیلیپینی ها را شنیده باشید که از این بازی به عنوان یک شغل تمام وقت استفاده می کنند.


 
دسنترالند
Decentraland یک دنیای دیجیتال و آنلاین است که عناصر اجتماعی را با ارزهای دیجیتال، NFTها و املاک مجازی ترکیب می کند. علاوه بر این، بازیکنان نیز نقش فعالی در اداره پلتفرم دارند. مانند سایر بازی های بلاک چین، NFT ها برای نمایش اثبات مالکیت کلکسیون های لوازم زیباسازی استفاده می شوند. آنها همچنین برای اثبات مالکیت زمین های 16*16 متری استفاده می شوند که کاربران می توانند در بازی با ارز دیجیتال MANA خریداری کنند. ترکیب همه اینها یک اقتصاد کریپتویی پیچیده ایجاد می کند.

آینده ی متاورس چیست؟

فیس بوک یکی از بلندترین صداها برای ایجاد یک متاورس یکپارچه است. این امر به ‌ویژه به دلیل اعلام ایجاد یک متاورس مبتنی بر رمزارز و پروژه استیبل‌ کوین Diem فیسبوک جالب است. مارک زاکربرگ به صراحت به برنامه های خود برای استفاده از یک پروژه متاورس برای حمایت از کار از راه دور و بهبود فرصت های مالی برای مردم کشورهای در حال توسعه اشاره کرده است. مالکیت فیس‌بوک بر رسانه ‌های اجتماعی، ارتباطات و پلتفرم‌ های رمزنگاری به این شرکت قدرت شروع خوبی برای ترکیب همه این دنیاها در یک جهان واحد را می‌دهد. سایر شرکت های بزرگ فناوری نیز ایجاد یک متاورس را هدف برنامه های خود قرار داده اند، از جمله مایکروسافت، اپل و گوگل.
وقتی نوبت به یک متاورس دارای قدرت کریپتویی می رسد، به نظر می رسد ادغام بیشتر بین بازارهای NFT و جهان‌ های مجازی سه بعدی قدم بعدی باشد. دارندگان NFT در حال حاضر می توانند دارایی های خود از هر منبع دلخواه را در بازارهایی مانند OpenSea و BakerySwap بفروشند، اما هنوز یک پلتفرم سه بعدی محبوب برای این کار وجود ندارد. در مقیاس بزرگ ‌تر، توسعه ‌دهندگان بلاک چین ممکن است بتوانند نرم افزارهای متاورسی محبوبتر و با کاربران ارگانیک ‌تری نسبت به یک غول بزرگ فناوری تولید کنند.
مسیر رسیدن به بازار 800 میلیارد دلاری
از آنجایی که سازندگان بازی های ویدیویی همچنان در حال انتقال و ارتقای بازی های موجود به جهان آنلاین سه بعدی و افزایش شباهت آنها به شبکه های اجتماعی هستند، بازار آنها می تواند به جنبه های دیگری از متاورس از جمله سرگرمی های زنده و کنسرتها و رویدادهای ورزشی گسترش پیدا کند و رقابت بر سر کسب سهمی از درآمد تبلیغات رسانه های اجتماعی به این سمت کشیده شود. اندازه ی بازار متاورس فقط به خاطر این روند نرم افزارهای بازی و درآمد و خدمات تبلیغات می تواند 2.7 برابر شود.
بازی ها، AR و VR بازاری 413 میلیارد دلاری خلق خواهند کرد
بر اساس آمارها بیشترین درآمد متاورس از همین سازندگان بازی های ویدیویی خواهد بود که این درآمد عمدتا شامل همین خدمات و نرم افزارهای فعلی و افزایش فروش سخت افزارها است. درون این فرصت اقتصادی ناشی از بازار اولیه که به 413 میلیارد دلار در سال 2024 خواهد رسید، 70 درصد از اندازه ی کل بازار به درآمد نرم افزارها و خدمات و همچنین تبلیغات درون بازی اختصاص خواهد یافت. از میان شرکتهای موجود آنهایی که بهتر و سریعتر به دنیای واقعیت مجازی کوچ کنند سهم بیشتری از بازار رادر اختیار خواهند گرفت. 30 درصد مابقی بازار به سخت افزارهای بازی من جمله کامپیوترهای شخصی و عینکهای AR/VR مثل محصول Oculus فیس بوک خواهد رسید. 


رویدادهای زنده و تبلیغات اجتماعی می توانند اندازه ی بازار را به دو برابر برسانند


توانایی آوردن رویدادهای زنده مثل کنسرتها، نمایش فیلم و ورزش در دنیای مجازی سه بعدی فرصت های دیگری هستند که سازندگان بازی ها برای ارتقای تجربه های آنلاین کاربران به جهان سه بعدی اجتماعی از آن استفاده خواهند کرد. بعضی از سازندگان بازی ها مثل Roblox و اپیک گیمز قبلا میزبان کنسرت درون بازی خود بوده اند و در همین حال بازی Unity برای آوردن محتوا و ابزارهای پخش ورزش های زنده به محصول سه بعدی خود در حال سرمایه گذاری است.
درآمد ناشی از کسب و کارهای سرگرمی زنده مثل فیلم، موسیقی زنده و ورزشها که می تواند بخشی از دنیای متاورس را تشکیل دهد، پس از خروج از رکود ناشی از پاندمی کرونا در سال 2024 دوباره از 200 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

رقابت بازی سازان آنلاین و شبکه های اجتماعی برای رهبری متاورس

سازندگان بازی های آنلاین و شبکه های اجتماعی موجود ممکن است برای رهبری اقتصاد رو به رشد 800 میلیارد دلاری متاورس حول همگرا کردن روند بازی ها، محتوای اجتماعی و تولید شده توسط کاربر با هم رقابت کنند. مقیاس کاربران و سرمایه گذاری های فیس بوک در واقعیت مجازی می تواند برگ برنده ی او باشد اما فروشندگان بازی های یونیتی و اپیک هم ممکن است تقاضای نرم افزارهای خود را افزایش دهند. ماین کرافت، Roblox و اپیک ظاهرا پیش قراولان رقابت برای رهبری متاورس هستند اما زمان کافی برای سایر بازی سازان و شبکه های اجتماعی هنوز وجود دارد تا زمین بازی موجود را تغییر دهند یا خدمات جدیدی راه اندازی کنند و عرض اندام کنند. بازی سازان دیگری هم توانسته اند پایگاه های کاربری فعال و بزرگی را در دنیای آنلاین جذب کنند. این شرکتها می توانند به دنبال اضافه کردن ویژگی های اجتماعی جدید و ایجاد محتوای تولید شده توسط کاربر باشند تا تجربه های ارائه شده توسط آنها در دنیای متاورس خواهان داشته باشد.


 

نگرانی ها در مورد متاورس

اگر پدر و مادرها زمانی امید داشتند که بشود کودکان را از پای صفحات نمایشگر بلند کنند، این پاندمی اخیر تمام امیدها را بر باد داد. یک مطالعه ی آلمانی نشان داد که استفاده از شبکه ای اجتماعی و بازی های ویدیویی در سال 2020 نسبت به 2019 در میان کودکان 12 تا 17 ساله دست کم 60 درصد رشد داشته است. حالا فک کنید این صحه ی نمایش تبدیل به دنیای متاورس شود. دیگر می شود کسی را از پای آن بلند کرد؟
تاتسو مادر دو فرزند است و علی رغم اینکه خودش مبدع یک حرفه ی موفق در فضاهای دیجیتال است، اصرار دارد که فرزندانش تا حد ممکن در دنیای واقعی وقت بگذرانند. او می گوید برای انسانها بسیار مهم است که در زندگی واقعی با انسانها باشند. بنابراین من فکر می کنم که وقتی بچه ها در این فضا بزرگ می شوند، باید راه هایی وجود داشته باشد که با هم تعامل کنند، بتوانند در اینجا گلی را ببویند، در یک مسیر قدم بزنند، با دوستانشان گفتگوی واقعی داشته باشند یا یک توپ را پرتاب کنند. حتی اگر شما بتوانید اینها را در متاورس شبیه سازی کنید، این شبیه سازی کامل نیست و به همین خاطر من از برخی جهات برای فرزندانم احساس بدی دارم.
همه ی ما از زمان زیاد صرف شده در فضاهای دیجیتالی نگران هستیم. همه می دانیم که نوآوری فناوری به کدام سمت دارد می رود ولی آیا این همان سمتی است که باید برود؟
خطرات متاورس
اگر فکر می کنیم که متاورس اصولا نوع توسعه یافته ی همین اینترنتی است که داریم، ما باید به مشکلات بی شماری که در وجود آنلاین ما هست فکر کنیم. مشکلاتی مثل هک، فیشینگ، آزار و اذیت، سخنان نفرت انگیز باید بررسی شوند تا ببینیم در دنیای متاورس در چه ابعادی با آنها روبرو خواهیم شد. شرکت مشاوره ای GlobalData به نگرانی هایی اشاره کرده است که به عملکرد دولتها در رابطه با مبارزه با خطرات امنیت سایبری مانند افزایش اطلاعات نادرست مبتنی بر هوش مصنوعی، از جمله ویدیوهای دیپ¬فیک می پردازد. شارلوت نیوتن یک تحلیلگر این موسسه می گوید این تصاویر گمراه کننده، نه تنها برای فریب کاربران به افشای اطلاعات شخصی استفاده می شوند بلکه از نظر سیاسی برای متقاعد کردن دیگران به رخ دادن اتفاقاتی که هرگز اتفاق نیفتاده اند کاربرد دارد. و این تنها یکی از خطرات این دنیای جدید است.

صحبت پایانی

در حالی که تا یک متاورس واحد و متحد به احتمال زیاد راه درازی در پیش داریم، اما در حال حاضر هم می ‌توانیم شاهد تحولاتی باشیم که ممکن است منجر به ایجاد آن شود. به نظر می رسد که این یکیدیگر از موارد استفاده علمی تخیلی برای فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال باشد. هنوز نمی شود مطمئن بود که آیا واقعاً به متاورس می رسیم یا نه. اما در این بین، می‌ توانیم پروژه‌ هایی شبیه متاورس را تجربه کنیم و به ادغام بیشتر بلاک چین در زندگی روزمره خود ادامه دهیم.

منبع:

https://academy.binance.com/en/articles/what-is-the-metaverse
https://time.com/6116826/what-is-the-metaverse/
https://www.bloomberg.com/professional/blog/metaverse-may-be-800-billion-market-next-tech-platform/

 

 افتتاح حساب اسکریل وریفای شده

 

سیستم انتقال وجه اسکریل در واقع یک شرکت است. این شرکت متعلق به اسکریل لیمیتد که در انگلیس مستقر است که به عنوان یک سرویس خدمات پول ثبت شده، اداره می شود. این شرکت توسط یک سازمان مالی تنظیم شده و دارای مجوز فعالیت در منطقه اقتصادی اروپا است. امروزه بسیاری از مردم از این سیستم استفاده کرده و دارای یک حساب بین المللی و الکترونیکی اسکریل هستند؛ پرداخت ها، خریدها، واریزها و برداشت ها و... را از طریق حساب اسکریل خود به راحتی به انجام می رسانند. افتتاح حساب اسکریل، تنها کاریست که شما باید قبل از پرداخت هزینه های آنلاین برای محصول خارجی خود، انجام دهید.

 

اسکریل چیست؟

اسکریل یک سیستم تجارت الکترونیکی و آنلاین است که امکان پرداخت و نقل و انتقال پول را از طریق اینترنت برای کاربران فراهم کرده و بر نقل و انتقالات پول بین المللی با هزینه کم، تمرکز می کند. افتتاح حساب اسکریل نیز امری ساده است..  همچنین با افتخار یکی از سیستم هایی است که کمترین کارمزد را اخذ می کند. در حال حاضر ارسال پول فقط به اندازه 1٪ از مبلغ ارسال شده هزینه دارد و دریافت پول بدون هیچگونه هزینه و همچنین بارگذاری و واریز وجه به حساب، به صورت رایگان انجام می شود. پرداخت در یک فروشگاه یا انتقال وجه بین شما و هر کسبه و مبادله کننده دیگر نیز با داشتن یک حساب اسکریل به طور رایگان قابل انجام است.

امروز روش های بسیاری برای پرداخت های آنلاین وجود دارد که در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود حساب اسکریل یکی از همین روش های پرداخت ارزی است که به دلیل وجودتحریم‌ها امکان افتتاح حساب برای ایرانیان وجود ندارد
حساب اسکریل همانند حساب پی پال می باشد با این تفاوت که سقف انتقال مالی در حساب اسکریل بسیار بیشتر از حساب پی پال می باشدو کمترین میزان کارمزد در زمان انتقال وجه دریافت می کند
وضعیت حساب اسکریل
این حساب از ۴۰ نوع ارز پشتیبانی می کند بنابراین امکان انتقال پول از بسیاری از کشورها را برای شما به وجود می‌آوردانتقال سریع امورمالی و همچنین کارمزد کم از دیگر مزیت های این حساب می باشد 

افتتاح حساب اسکریل چگونه است؟
برای افتتاح حساب اسکریل به اطلاعات پایه از شما مانند نام، نام خانوادگی، آدرس ایمیل، محل اقامت و ... نیاز است. 
افتتاح حساب اسکریل و وریفای آن به 5 روز زمان کاری نیاز دارد.

نکته

برای استفاده از اکانت اسکریل شما باید یک ویپی ان تهیه کتید. در صورتی که در این مورد سوالی دارید می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.
همچنین مزیت اکانت اسکریل نسبت به پی پال این است که حساسیت کمتری داشته و بنابراین اگر اکانت شما محدود شود به راحتی این مشکل یر طرف می شود
اما توجه داشته باشید بعد از ساخت اکانت، رمز عبور و اطلاعاتش به صاحب حساب تحویل داده می شود که غیر قابل انتقال به غیر است. 

پاسارگارد پیمنت با ایجاد بستری مطمئن افتتاح حساب اسکریل به عنوان یکی از راه های رفع تحریم های موجود انتخاب مناسبی برای شروع یا تداوم کسب و کار هایی هست که از خدمات جهانی در داخل کشور استفاده می کنند و یا می خواهند به خارجی ها هم سرویس دهی داشته باشند 

 

حواله ارزی چیست؟

با توجه به تکنولوژی انتقال وجه نه تنها در سطح کشور و حتی سراسر دنیا امکان پذیر می باشد.

مسئله ای که بسیاری از افراد با آن آشنایی ندارند نحوه انتقال وجه به نقطه ی خاصی از جهان است. برای انتقال وجه از راهکارهای متنوعی مانند حواله های ارزی استفاده می‌شود. که بیشتر وارد کنندگان و صادر کننده های داخلی و خارجی ، دانسجویان و بازرگانان از این روش برای انتقال وجه خود استفاده می کنند.

برای انجام حواله باید چه اقداماتی را انجام داد؟

ما در پاسارگاد پیمنت به شما کمک می کنیم در کمترین زمان ممکن حواله های خود را به تمامی نقاط دنیا ارسال کنید و یا اگر درامد ارزی دارید بتوانید در کوتاهترین زمان ممکن حواله های ارزی خود از تمام نقاط جهان را با روش های مختلفی مانند حواله های سویفت ، وسترت یونیون ، مانی گرام و یا بصورت واریز به کارت دریافت کنید 

  • حواله سوئیفتی

از امن‌ترین و رایج ترین سیستم‌های انتقال پول به خارج از کشور حواله ارزی سوئیفت بوده که یک موسسه‌ غیرانتفاعی آن را اداره می کند.پاسارگاد پیمنت با توجه به نیاز افراد در داخل کشور به طریق مختلف برای انتقال پول به خارج از کشور این سرویس را هم در دسته خدمات خود قرار داده است.مراکزی در ایران وجود دارد که این انتقالات را انجام میدهند .این مراکز عموماً حواله‌هایی با مبالغ کم‌تر از ۵۰۰۰ دلار را انجام نمی‌دهند و شما برای انجام حواله‌های خرد با مشکل رو به رو می‌ شوید.

  • وسترن یونیون

وسترن یونیون یک صرافی بین المللی است که دارای بیش از 500 هزار شعبه در بیشتر از 200 کشور دنیا می باشد، در زمینه انتقال سریع و بدون محدودیت پول از بزرگ ترین و معتبرترین شرکت های فعال در سراسر دنیا است که خدمات انتقال وجه و همچنین حواله های فردی به تمام نقاط دنیا را به غیر از کشور های مورد تحریم در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون نیاز به حساب بانکی انجام می دهد .لازم به ذکر است که کارمزد های حواله های وسترن یونیون به نسبت انتقال آن کمی بالاست اما گیرنده به محض ارسال می تواند از یکی از شعب وسترن یونیون در کشور مقصد پول خود را دریافت کند  . شما می توانید در بخش وسترن یونیون به صورت کامل در مورد این نوع حواله اطلاعات کسب کنید

  • پی‌ پال

هرکسی که از فروشگاه های خارجی خرید کرده باشد یا اگر حتی اندکی در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت کرده باشد ، بدون شک نام پی پال یا پی پل را شنیده است. پی‌ پال (PayPal) یک شرکت آمریکایی است که در زمینه تجارت الکترونیک و سامانه انتقال وجه الکترونیکی  فعالیت می‌ کند. این سامانه امکان پرداخت و انتقال وجه را از طریق اینترنت و به صورت لحظه ای ممکن می‌سازد و می توان آن ها را جایگزین مناسبی برای شیوه‌ های قدیمی نقل و انتقال وجه نقد مانند چک و حواله پولی دانست . شما می توانید در بخش پی پال به صورت کامل در مورد این نوع حواله اطلاعات کسب کنید

  • وب مانی

وب مانی در مسکو راه اندازی شد که یک سیستم انتقال پول الکترونیکی است و شما می توانید از وب مانی برای تمام انتقالات وجه استفاده کنید.  وب مانی همچنین یک سیستم پرداخت الکترونیکی سریع و مناسب برای کسب و کارهای آنلاین بوده که امکان انجام تراکنش‌ های مالی را در کوتاه‌ ترین زمان و بدون نیاز به حساب بانکی یا کارت اعتباری فراهم می‌ کند و تراکنش‌ها انجام شده در این سیستم، بسیار امن، غیرقابل بازگشت و شناسایی هستند.

 

پاسارگاد پیمنت افتخار دارد به استحضار شما مشتریان عزیز برساند سرویس پرداخت حواله های بانکی به سراسر جهان برای عموم مشتریان آزاد شده و از این پس همه مراجعه کنندگان سایت می توانند از این خدمات ما استفاده کرده و مبالغ خود را به بانک های سراسر جهان ارسال نمایند.


 حواله ها با بیس یورو و از کشورهای اروپایی انجام می شود ، مبالغ مورد نظر شما برای انتقال با ارز یورو معادل سازی می شوند و مقدار به استخضار شما خواهد رسید


کارمزد انجام حواله ها به شرح زیر هست 

مبالغ کمتر از 200 یورو با کارمزد 15 یورو 

مبالغی بین 201 تا 500 یورو با کارمزد 20 یورو 

مبالغ بالای 500 یورو با کارمزد 30 یورو قابل انجام است 

برای حواله های بالای 3000 یورو حتما و حتما با کارشناسان ما هماهنگی های لازم را بعمل آورید. زیرا کارمزد ها متفاوت است 


مدت زمان :

مدت زمان انجام کار از طرف ما نهایت تا 48 ساعت کاری می باشد


لیست کشورهای موجود به شرح ذیل می باشد:

 

British Pound Australian Dollar United Arab Emirates Dirham Euro
Bangladeshi Taka Bulgarian Lev Botswana Pula Swiss Franc
Chilean Peso Chinese Yuan Ghanaian Cedi Hong Kong Dollar
Costa Rican Colón Czech Koruna Danish Krone Egyptian Pound
Georgian Lari Canadian Dollar Croatian Kuna Argentine Peso
Hungarian Forint Indonesian Rupiah Israeli Shekel Indian Rupee
Indian Rupee Japanese Yen Kenyan Shilling South Korean Won
Sri Lankan Rupee Moroccan Dirham Mexican Peso Malaysian Ringgit
Nigerian Naira Norwegian Krone Nepalese Rupee Peruvian Sol
Philippine Peso New Zealand Dollar US Dollar Polish Zloty
Pakistani Rupee Romanian Leu Russian Ruble Swedish Krona
Singapore Dollar Thai Baht Turkish Lira Tanzanian Shilling
Ukrainian Hryvnia Ugandan Shilling Uruguayan Peso Vietnamese Dong
West African CFA Franc South African Rand Zambian kwacha  

 

اگر کشور مورد نظر شما در لیست ما نیست می توانید با پشتیبانان ما تماس بگیرید تا مورد شما به صورت اختصاصی بررسی شود

 


 با توجه به پیشرفت تکنولوژی و عصر الکترونیک می توان گفت یکی از بزرگترین شرکت هایی که در زمینه انتقال وجه در حال فعالیت است شرکت پی پال می باشد
با داشتن یک حساب فعال پی پال می توانید خرید و فروش ها و نقل و انتقال‌های پول خود را به صورت آنی از این شبکه انجام دهید

ارسال پول از طریق پی پال به دیگران

ارسال یا دریافت دلار ، یورو و پوند در کشورهای مختلف یکی از مسائل مهمی است  که از طریق پی پال قابل حل می باشد .  با توجه به اینکه ایران توسط پی پال تحریم شده است و امتیاز معاملات از ایران گرفته شده است. قابل دکر است که ایرانیان ساکن دیگر کشورها می توانند از این امکانات استفاده نمایند. .

سه شنبه, 26 شهریور 1398 04:28

ثبت نام در صرافی های جهان

ثبت نام در صرافی های جهان یکی از خدمات پاسارگاد پیمنت می باشد پاسارگاد پیمت حتی در زمان تحریم ها هم میتواند تمام امورات مربوط به ارز ها را برای شما عزیزان آسان کرده و می توانید از خدمات ان بهره مند گردید.

 در  ادامه لیست 100 تا صرافی برتر در جهان رو گذاشته شده است-البته از نظر مقدار حجم معاملات- که بتوانید انتخاب کنید قصد دارید از کدام صرافی استفاده کنید 

 

Name

Adj. Vol (24h)*

Volume (24h)

Volume (7d)

Volume (30d)

1

BKEX

$3,847,736,366

$3,847,736,366

$24,492,251,950

$82,802,189,565

2

BitForex

$3,224,474,060

$3,224,474,060

$16,787,670,477

$63,854,517,493

3

Fatbtc

$3,129,819,580

$3,129,819,580

$17,814,874,538

$72,851,181,676

4

Coinsbit

$3,060,949,956

$3,060,949,956

$15,816,334,648

$62,520,920,834

5

Hotbit

$2,736,862,372

$2,736,862,372

$14,868,817,942

$60,020,267,441

6

BiKi

$2,679,121,577

$2,679,121,577

$15,629,076,836

$60,655,589,958

7

Folgory

$2,624,797,203

$2,624,797,203

$12,637,603,461

$48,148,218,042

8

Coineal

$2,571,799,495

$2,571,799,495

$12,278,109,813

$54,269,571,646

9

LBank

$2,567,180,771

$2,567,180,771

$17,742,858,633

$56,109,278,563

10

MXC

$2,543,847,970

$2,543,847,970

$13,745,321,138

$52,526,632,308

11

ChainX

$2,526,841,185

$2,526,841,185

$12,534,957,037

$22,566,972,902

12

BitMart

$2,510,748,682

$2,510,748,682

$10,439,505,719

$36,258,487,827

13

P2PB2B

$2,454,206,884

$2,454,206,884

$14,325,343,976

$54,657,824,083

14

Bilaxy

$2,330,481,898

$2,330,481,898

$14,162,281,977

$55,062,432,810

15

BitZ

$2,269,954,288

$2,269,954,288

$14,413,824,236

$48,437,455,928

16

CoinBene

$2,249,981,429

$2,249,981,429

$9,531,869,693

$42,418,782,879

17

Binance

$2,204,865,055

$2,204,865,055

$14,550,788,070

$46,984,951,668

18

OKEx

$2,151,488,693

$2,151,488,693

$12,139,425,057

$42,099,625,155

19

PayBito

$2,079,184,324

$2,079,184,324

$10,259,320,539

$21,649,632,954

20

Dcoin

$1,906,830,457

$1,906,830,457

$10,604,431,635

$41,250,202,696

21

IDCM

$1,838,778,674

$1,838,778,674

$9,585,785,991

$23,667,206,022

22

EXX

$1,753,684,685

$1,753,684,685

$9,516,617,949

$41,455,280,347

23

LATOKEN

$1,749,778,946

$1,749,778,946

$9,120,309,562

$33,181,897,692

24

DigiFinex

$1,562,571,614

$1,562,571,614

$9,583,842,294

$40,159,416,862

25

ZB.COM

$1,561,773,589

$1,561,773,589

$9,092,720,168

$30,643,086,308

26

Bibox

$1,517,269,453

$1,517,269,453

$9,122,721,116

$37,327,459,031

27

Huobi Global

$1,483,991,680

$1,483,991,680

$10,139,918,012

$36,921,477,605

28

Exrates

$1,432,388,767

$1,432,388,767

$7,939,127,101

$32,506,674,411

29

HCoin

$1,277,331,711

$1,277,331,711

$8,738,972,871

$41,713,824,579

30

BHEX

$1,272,319,061

$1,272,319,061

$7,717,219,724

$32,269,747,668

31

Sistemkoin

$1,226,595,227

$1,226,595,227

$7,223,437,743

$31,617,380,195

32

TOKOK

$1,220,245,752

$1,220,339,665

$7,290,959,370

$31,818,443,661

33

HitBTC

$1,060,396,427

$1,060,396,427

$5,905,179,403

$26,093,472,018

34

Cat.Ex

$915,050,432

$915,050,432

$5,473,935,419

$25,780,813,565

35

RightBTC

$884,943,453

$884,943,453

$4,883,127,532

$21,177,098,044

36

CoinTiger

$829,645,522

$829,645,522

$5,030,313,158

$18,686,193,621

37

Omgfin

$776,555,550

$776,555,550

$2,741,788,060

$7,464,244,440

38

BCEX

$774,700,037

$774,700,037

$4,674,564,885

$21,843,074,373

39

VinDAX

$716,266,737

$716,266,737

$5,068,975,154

$24,246,297,470

40

CoinEgg

$603,196,645

$603,196,645

$4,093,100,601

$22,651,862,540

41

Binance JEX

$566,305,237

$566,305,237

$3,646,890,629

$10,724,134,806

42

Cryptonex

$557,776,913

$557,776,913

$2,640,123,296

$8,036,799,530

43

WhiteBIT

$517,427,507

$517,427,507

$2,890,718,336

$10,577,160,480

44

BitAsset

$504,704,979

$504,704,979

$3,173,051,821

$13,508,498,110

45

BigONE

$452,065,698

$452,065,698

$2,454,648,461

$8,070,336,094

46

Upbit

$441,345,181

$441,345,181

$2,727,982,730

$7,618,238,582

47

ExtStock

$409,988,480

$409,988,480

$2,143,000,566

$8,529,595,321

48

CoinEx

$408,293,791

$408,293,791

$2,429,945,325

$8,823,366,573

49

BitRabbit

$359,962,885

$359,962,885

$2,106,613,048

$7,808,642,760

50

DragonEX

$352,799,343

$356,432,530

$2,083,651,865

$8,951,169,064

51

CHAOEX

$343,479,683

$343,479,683

$1,611,854,617

$5,802,392,939

52

BW.com

$337,616,225

$337,616,225

$1,607,517,718

$4,717,590,307

53

Coinbase Pro

$312,788,428

$312,788,428

$2,311,101,233

$7,592,977,631

54

Bithumb

$255,797,946

$255,797,946

$1,880,231,538

$6,311,383,500

55

Bitrue

$232,463,352

$232,463,352

$1,463,416,092

$5,848,526,057

56

Coinbit

$229,669,741

$229,669,741

$1,955,822,787

$7,169,728,281

57

Kraken

$202,908,953

$202,908,953

$1,409,494,266

$4,695,948,363

58

BitMax

$188,358,682

$188,358,682

$1,066,401,019

$3,543,750,617

59

Bithumb Global

$183,404,412

$183,404,412

$676,149,624

$1,756,401,469

60

Kryptono

$162,018,646

$162,018,646

$887,051,468

$3,577,669,309

61

Bitfinex

$160,403,156

$160,403,156

$1,251,975,317

$4,304,006,891

62

Bitstamp

$147,177,290

$147,177,290

$934,666,927

$3,216,061,667

63

Bitsonic

$131,063,875

$131,063,875

$509,420,577

$873,261,661

64

Poloniex

$114,359,715

$114,359,715

$629,191,330

$2,537,775,889

65

Coinall

$111,010,151

$111,010,151

$555,762,372

$2,681,622,165

66

Gate.io

$99,725,871

$99,725,871

$722,951,730

$2,252,159,042

67

OceanEx

$89,696,385

$89,696,385

$474,605,759

$2,240,744,778

68

Huobi Russia

$88,092,733

$88,092,733

$571,344,923

$2,024,822,750

69

Simex

$88,054,669

$88,054,669

$522,055,578

$2,291,517,563

70

Coinsuper

$84,997,922

$84,997,922

$500,933,124

$2,447,785,286

71

Coinone

$84,229,625

$84,229,625

$517,211,670

$1,741,859,746

72

KuCoin

$82,566,755

$82,566,755

$514,140,288

$1,842,177,368

73

DOBI Exchange

$80,426,207

$80,426,207

$491,725,664

$3,130,364,565

74

CoinField

$77,358,377

$77,358,377

$264,618,257

$901,553,840

75

Coinlim

$73,750,695

$73,750,695

$300,223,192

$1,286,426,686

76

bitFlyer

$66,976,486

$68,515,084

$461,105,426

$1,552,585,703

77

Tidebit

$64,407,621

$64,407,621

$318,062,547

$1,441,569,501

78

BitUBU

$63,479,895

$63,479,895

$346,040,734

$1,236,711,288

79

YoBit

$62,950,378

$62,950,378

$346,416,063

$1,038,260,001

80

Bitbank

$62,098,821

$62,098,821

$444,575,501

$1,387,640,280

81

FEX

$61,363,140

$61,363,140

$351,499,461

$1,431,762,282

82

BTC-Alpha

$58,947,350

$58,947,350

$300,060,590

$1,125,020,410

83

Huobi Korea

$53,379,071

$53,379,071

$313,837,904

$1,133,550,704

84

CoinMex

$47,756,074

$47,756,074

$251,241,223

$1,074,757,055

85

ProBit Exchange

$46,900,417

$46,900,417

$266,541,071

$912,936,250

86

STEX

$46,523,250

$46,523,250

$264,501,305

$1,174,142,424

87

CoinHe

$43,557,440

$43,557,440

$192,485,257

$668,568,294

88

Bittrex

$40,658,219

$40,658,219

$235,107,679

$741,395,848

89

ZBG

$40,433,408

$40,433,408

$247,758,313

$1,369,004,069

90

Shortex

$39,560,217

$39,560,217

$227,793,652

$702,785,106

91

Paritex

$36,236,490

$36,236,490

$218,783,889

$687,229,522

92

ABCC

$29,658,274

$29,658,274

$176,648,991

$882,999,019

93

VCC Exchange

$29,353,315

$29,353,315

$160,420,582

$551,758,764

94

Paribu

$25,701,848

$25,701,848

$169,241,713

$496,568,241

95

BitBay

$25,557,563

$25,557,563

$154,589,442

$582,985,230

96

BtcTurk | Pro

$25,036,194

$25,036,194

$171,405,375

$529,511,908

97

Exmo

$23,680,752

$23,680,752

$154,133,887

$625,381,178

98

BBX

$23,441,846

$23,441,846

$121,650,059

$529,652,067

99

Livecoin

$23,046,398

$23,046,398

$150,292,852

$631,455,397

100

Bithumb Singapore

$21,082,133

$21,082,133

$120,766,712

$524,651,783

شنبه, 06 مهر 1398 05:10

بیت کوین کش

بدون شک، “بیت کوین” یکی از نوآوری‌های باورنکردنی است که در سال‌های نه چندان دور پدید آمده است. با این حال، بیت کوین هم تحت انتقادات بسیاری برای مسائل مربوط به مقیاس‌پذیری است قرار گرفته است. همین نقدها باعث به وجود آمدن بحث‌های بسیاری از مناظر مختلف سیاسی تا اقتصادی و … شده است. در نهایت، در یکم آگوست ۲۰۱۷، بیت کوین با یک “هارد فورک” مواجه شد و بیت کوین کش شکل اجرایی گرفت. ما نمی‌خواهیم به شما بگوییم که یک طرف درست و یک طرف اشتباه عمل کرده است، این نظر به خود شما بستگی دارد.
چگونه تراکنش‌های بیت کوین انجام می‌شوند؟

صفحه1 از2

درباره پاسارگاد پیمنت

هدف ما در این کارگروه آسان سازی خدمات ارزی در بستری مطمئن می باشد و به همین جهت دو تیم ایران و اتریش شرکت دانش بنیان پاسارگاد دست به دست هم داده و خدمات مالی و اعتباری را برای شما همراهان عزیز به ارمغان آورده اند

شبکه های اجتماعی ما

Search

Ahmad Ahmad  /  Support با کارشناسان ما در واتساپ گفتگو کنید